Nu kan p-syndere ryge i hjullås
Ubetalte p-afgifter for mange millioner har været en torn i øjet på transportbranchen, siden parkeringsreglerne og kontrollen blev skærpet på de statslige rastepladser i 2018. De udenlandske lastbiler blæser nemlig i stor stil på afgifterne, men det får de nu sværere ved.
Lastbil Magasinet blev nemlig mandag ringet op af flere chauffører og vognmænd, der i weekenden havde bemærket flere udenlandske lastbiler, der havde fået en p-afgift i forruden – og samtidig forsynet med en hjullås. Det var bl.a. tilfældet på rastepladsen Dall syd for Aalborg.
Og den er god nok, bekræfter Claus Kjær-Pedersen, leder af Tungvognscenter Nord, over for Lastbil Magasinet.
»Jeg var ikke selv til stede, så hvor mange lastbiler der blev skrevet, og for hvilke overtrædelser, har jeg ikke overblik over. Men det er korrekt, at vi er begyndt at tage parkeringskontrol med som en del af den samlede indsats, når vi er ude,« siger Claus Kjær-Pedersen til Lastbil Magasinet.
Hidtil har Færdselsstyrelsen været ene om at varetage p-kontrollen på rastepladserne. Og det er også ret nyt, at politiet nu også bevæger sig ind på dette emne. Det skyldes, at tungvognsbetjentene for nylig har fået et nyt våben: Girokort beregnet til tunge køretøjer.
»Det er forholdsvis nyt, at vi har fået girokort til tunge køretøjer. Vi har også kunnet kontrollere det tidligere ved at skrive en politisag på det, men vi har ikke praktiseret det,« siger Claus Kjær-Pedersen.
»Vi kommer ikke til at sende folk op og ned ad motorvejen for at skrive en masse p-afgifter ud, men det bliver en del af vores almindelige kontrol, at vi også kigger på, om lastbilerne holder ulovligt. Det er nyt for os at tage del i, så indtil videre er det en føler, vi lige stikker ud.«
En meget konkret føler, vil de berørte lastbiler nok sige. I hvert fald hvis de ud over p-afgiften også er blevet iført hjullås – et værktøj, som branchen har skreget på, eftersom udenlandske lastbilers ubetalte p-afgifter nærmer sig et tocifret millionbeløb, siden de nye p-regler trådte i kraft i sommeren 2018.
»Vi har en hjemmel i færdselsloven til at sætte hjullås på lastbilerne ved forskellige overtrædelser, indtil bøden eller afgiften er betalt, og det benytter vi os indimellem af. Derfra og så til at sige, det bliver standard i den her slags sager, er nok lige at gå for langt. Men det er et redskab, vi har, som vi kan bruge, når vi vurderer, at det er relevant,« siger Claus Kjær-Pedersen.