23948sdkhjf

Virksomhed slipper for bøde

Slagelse Transportcenter fik en bøde på 60.000 kroner for at overtræde arbejdsmiljøloven, da en chauffør kom ud for en arbejdsulykke. Men virksomheden kunne dokumentere, at chaufføren havde fået en grundig instruktion. Derfor slap Slagelse Transportcenter for bøden, da sagen kom i byretten.

Chaufføren fra Slagelse Transportcenter skulle aflevere en el-tavle hos en kunde, men det gik galt, da den 400-500 kg tunge el-tavle skulle sættes af. Da den var ved at falde ned fra liften, hoppede chaufføren ned fra liften og prøvede at holde den tilbage. Chaufføren kom til skade.

Slagelse Transportcenter fik en bøde på 60.000 kroner for at overtræde arbejdsmiljøloven. Anklagemyndigheden mente ikke, at virksomheden havde tilrettelagt arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt – herunder instrueret medarbejderen korrekt. Men den afgørelse var direktør Jens Ole Larsen ikke tilfreds med.

»Arbejdsmiljøet er prioriteret højt hos os. Chaufførerne bliver grundigt oplært, og vi orienterer både skriftligt og mundtligt om, hvilke forholdsregler de skal tage for at undgå ulykker. Når vi ser forkerte arbejdsmetoder, påtaler vi det med det samme,« siger Jens Ole Larsen.

Det viste sig at blive afgørende for sagens udfald. Retten lagde vægt på, at virksomheden kunne dokumentere grundig oplæring og instruktion af medarbejderne, og at virksomheden fører tilsyn med chaufførerne.

Giv grundig instruktion og følg op

Advokat André Rouvillain, der førte sagen for Slagelse Transportcenter, har de seneste år ført en række tilsvarende sager. Han mener ikke, at Arbejdstilsynets efterforskning lever op til de grundlæggende principper for retspleje.

»Sagen er et klassisk eksempel på Arbejdstilsynets automatiske udstedelse af bøder. De laver ikke en objektiv og fair undersøgelse af uheldet men udsteder bare et bødeforlæg, der falder til jorden, når sagen kommer i retten og bliver ordentligt oplyst.«

De hyppigste arbejdsskader blandt chauffører sker i forbindelse med af- og pålæsning af varer. Der er chauffører, som falder ned fra liften, får tunge varer over sig eller snubler.

Chefkonsulent i ATL Susanne Linhart opfordrer derfor virksomhederne til at instruere grundigt i netop denne del af arbejdet.

»Det er vigtigt, at man ved, hvad man har med at gøre. Virksomhederne har et ansvar for at undgå arbejdsulykker. Men vognmændene kan naturligvis ikke holde øje med, hvad der foregår omkring hver enkelt bil. Derfor bliver det som regel afgørende for, om man får en bøde, om chaufføren er blevet instrueret i, hvordan han skal arbejde, og at virksomheden følger op på instruktionen.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063