23948sdkhjf

- Jeg ville vise, at sådan et træk kan blive rigtig flot

Der er masser af tid at spare, når Sveistrup Transport & Spedition leverer fra sit spritnye vogntog til butikker i Oslo centrum. Vognmand Brian Sveistrup har med sin kreativitet og evner har haft en stor finger med i det samlede udtryk på det flotte, nye træk

Da vognmand Brian Sveistrup fra Sveistrup Transport & Spedition i Vrå skulle have et nyt træk, valgte vognmanden at gå lidt mod strømmen og satse på Iveco.

- Grunden til, at det blev Iveco, er, at de kom med det nye design, og så ville jeg gerne prøve at få lavet noget, som andre ikke lige har. Folk har en tendens til at tale ned om Iveco, og så vil jeg vise dem, at sådan et træk kan blive rigtig flot. Derudover har jeg nogle erfaringer med Iveco, og dem har jeg fra min far (Vognmand Niels Sveistrup, Arden, red.). Han har haft mange Iveco gennem tiden, så vi har noget kendskab til mærket i forvejen, siger Brian Sveistrup, der tilføjer, at han i forvejen har en Iveco-trækker fra 2018 i sin vognpark på i alt fire biler.

Kan halvere tidsforbruget

Den nye Iveco S-Way AS260S57 er med 570 hestekræfter. Og med en ny anhænger, der matcher perfekt i udtryk og stafferinger, er det et opsigtvækkende træk, der denne eftermiddag har sat kursen mod Horsens, og som i øvrigt kører nordgående.

- Den er nem at komme rundt med, og de 570 heste er en meget god størrelse til den type af kørsel, vi foretager. Vi har et samarbejde med DSV og har opgaver med kørsel for Jysk, Normal og Søstrene Grene fra Jylland til Oslo. Det er stykgods, og det er med leveringer ind i Oslo centrum, siger Brian Sveistrup.

- Jeg har valgt at få bilen bygget op, så vi kan spare en masse tid på distribution inde i Oslo. Med opbygningen sparer vi tid og omlæsning. Det hele er nemt, i og med at der er lift på både forvogn og anhængeren, og så er der den underliggende trækstang, der gør at bilen kan knækkes sammen, så man kan man åbne liften på forvognen uden at skulle koble fra hængeren, siger Brian Sveistrup.      

- Vi kan nok halvere tidsforbruget på kørsel inde i byen i forhold til det, vi har været vant til, i og med at vi ikke skal have stillet traileren eller hængeren et sted og så have godset over på forvognen. Vi kan jo tage anhængeren med 80 procent af stederne, hvor vi kommer rundt inde i byerne, og det, at vi har det akselløft, som vi har på anhængeren, gør, at den er meget fleksibel og kan komme rundt stort set alle steder, siger vognmanden.

Sprød lyd i hytten

En anden detalje, som Brian Sveistrup fremhæver ved sit nye træk, er skabet på anhængeren.

- Der er gennemgående skabe mellem bogieakslen, hvor Jeg kan have stængerne fra dobbeltdækket til at ligge. Så hvis vi skal ud at køre med noget gods, der har maksimumhøjde, kan vi pille stængerne ud og lægge dem ned. Så skal vi ikke stå og bøvle med dem. Jeg har 37 pallepladser i bilen, og så er der dobbeltdæk i hele bilen, så jeg kan doble op, så vi totalt har 74 pallepladser, siger Brian Sveistrup.

På højre fordør står der med sort skrift ”Audio by Sveistrup”. Og bilens lydanlæg er da også et helt kapitel for sig. Bilen er opbygget med højttalere til den helt store guldmedalje- hele 20 styk og med en subwoofer bag højre forsæde. Hvabehar!

Brian Sveistrup har tidligere arbejdet hos Bilxperten, og så har han ellers bare haft en interesse for lækker lyd, lige siden han begyndte at køre bil.

- Jeg har selv monteret højttalerne. Jeg har købt dem ind med det kendskab, jeg har til de forskellige mærker, og så har jeg sat dem sammen med de forstærkere, der passer dertil. Siderne på dørene har jeg selv designet og lavet. De er glasfiberbetrukket med indbygget kabinet til højttalerne. Og ja, det er da et større projekt at få sådan noget til at lyde ordentligt i en bil, siger han.

- Det er ikke, fordi jeg tænker, at den bare skal have fuldt skrald på anlægget, men chaufførerne bruger rigtig meget tid i bilen, og så kan man lige så godt gøre lidt ud af det. Jeg vil sige ”alting med måde”, men jeg vil også gerne gå lige det skridt længere, der gør, at chaufførerne finder sig godt til rette, og som betyder, at de har noget godt materiale at arbejde med, siger Brian Sveistrup.

Et område, hvor vognmanden også selv har været kreativ, er ved arbejdet med stafferingerne på både bil og anhænger.

- Der er folie på bilen hele vejen rundt, og jeg har selv siddet og leget ved computeren og tegnet stafferingerne. Jeg har nok brugt 150 timer bag ved computeren på alt det der. Folien er monteret af JC Design & Print i Aalborg, siger Brian Sveistrup.

Afløser en Scania-trækker

Bilen afløser en Scania-trækker, som Brian Sveistrup har solgt. De øvrige biler i den nordjyske vognmands flåde er en Mercedes, en Volvo og altså en Iveco-trækker.

- Bilerne kører hovedsageligt Oslo fjord, og så har vi en, der kører Sverige, siger Brian Sveistrup, der har været vognmand siden 2013.

I dag kører han primært som afløser, og det er altså ikke ham, der får den daglige fornøjelse af den italienske skønhed.

- Jeg har selv kørt fuldtid indtil for nylig, men nu har jeg ikke min egen faste bil længere, siger Brian Sveistrup.

Chauffør på bilen er derimod Krzysztof Krzywinski. Han har været ansat hos Sveistrup Transport & Spedition i seks år og veksler mellem at være her og hjemme i Polen. Krzysztof Krzywinski har gerne fire til seks uger her og to uger hjemme i Polen, hvor han har familie.

Brian Sveistrup fik den polske chauffør anbefalet af nogle kammerater, og en dag, da de stod og talte sammen ude ved en kunde, stak Brian Sveistrup ham sit nummer. Efter et par måneder ringede Krzysztof Krzywinski og ville gerne prøve nye græsgange.

Vognmanden understreger, at det på ingen måde handler om, at han har fundet en billigere polsk medarbejder. Løn og arbejdsvilkår er danske, og chaufføren er bare dygtig.

- Krzysztof har en bopæl i Vebbestrup, hvor han kan bo i weekenden. Vi er selv meget imod udnyttelse af østeuropæisk arbejdskraft. Vi skal jo konkurrere imod det, og jeg kan ikke lade være at få et surt opstød, når jeg ser de der steder, hvor chaufførerne ikke gør andet end at sidde og rådne op i deres biler hver evig eneste weekend, siger Brian Sveistrup.

Krzysztof Krzywinski er begejstret over det spritnye vogntog, som blev leveret i februar i år. Han ligger og kører fast mellem Danmark og Norge, og denne tirsdag aften klokken 22.15 skal han atter med færgen til Larvik.

- Alt er godt ved bilen. Den er bygget lige til det her job. Og bilen ser jo fantastisk ud, siger Krzysztof Krzywinski på engelsk og viser Lastbil Magasinets udsendte ind i førerhuset, hvor han demonstrerer lyset i skilt og loft, der kan skifte farve, og skruer op for lydanlægget.

Med 20 højttalere og en subwoofer bag passagersædet har den kæmpe Depeche Mode-fan af en chauffør i hvert fald ikke tænkt sig at "Enjoy the silence" i førerhuset.

Om lidt kører han videre til Horsens og får fyldt op, inden turen går til Norge.

Må gerne skille sig ud

Tilbage hos Brian Sveistrup understreger han, at firmaet med den nye Iveco da også er med til at skille sig ud fra mængden, og at det da også har lidt at skulle have sagt i en hverdag, hvor mange sværger til de svenske mærker.

- Spørger du en chauffør, skal der jo helst stå Scania V8 på bilen. Men jeg vil gerne gøre noget andet. Noget, de andre ikke gør. Nu har jeg så valgt en Iveco frem for en Scania. Og virkningsgraden på bilen er helt perfekt. Det kan næsten ikke blive nemmere at køre det, som vi kører, siger Brian Sveistrup.

Tekniske specifikationer:

Model: Iveco S-Way AS260S57                              
Førerhus: AS med højt tag                           
Motor: Cursor 13 Euro 6e                               
Effekt:  570 HK                               
Gearkasse: Hi-Tronix – 12 trin m. autoskift                         
Akselafstand: 4500 mm                     
Affjedring: Fuld luft                         
Bremser: Skivebremser, AEBS                            
Dæk: For 385/65, Træk 315/70, Bogie 385/55                                  
Lakering: Hvid IC 194                            
Stafferinger: JC Design & Print                             
Plys: Fix Autopolstring ApS                                   
Opbygning: Norfrig Sverige AB, Fyns karosseribyg, Stiholt Erhvervsbiler A/S                       
Levering: Stiholt Erhvervsbiler
Salg: Michael Søndergaard      

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094