Volvo overraskede med historisk lastbil-nyhed
Det er aldrig set før i Volvo Trucks’ historie.
Det handler om den helt nye lastbilmodel, som Volvo præsenterede for indbudte fagjournalister ved et arrangement i Göteborg tirsdag.
Volvo FM Low Entry hedder det nye medlem af Volvo-familien – og for første gang nogensinde lancerer Volvo en lastbil, der kun bliver tilgængelig med elektrisk drivline.
Den lavtgående FM-serie var en spændende overraskelse undervejs i den stort anlagte Aero-lancering, som Lastbil Magasinet og en række andre europæiske fagmedier fik lejlighed til at kigge nærmere på og prøvekøre ved Volvo Trucks Experience Center.
Kabinen flyttet frem og ned
Volvo FM Low Entry er en nyudviklet variant af FM-serien, som er designet til sikker og adræt løsning af en række transportopgaver i byerne.
Som navnet antyder, er lastbilen med lav indstigning. Det er lykkedes ved i grove træk at flytte førerhuset 50 cm frem og 25 cm ned. Og da dieselmotoren er væk, er den med fladt gulv (ja, helt fladt) i kabinen. Med 194,5 cm fra gulv til loft er der fuld ståhøjde i kabinen (for de fleste) – og den fås også med et lavere førerhus med 157,5 cm indvendig højde.
I lighed med de mindre Volvo-modeller i FL- og FE-serien er der i FM Low Entry mulighed for kantstenrude i passagersiden, og i kombination med Volvos nye CMS-kamerasystem (digitale sidespejle), som også er tilgængeligt på FM Low Entry, er der tæt på optimale betingelser for chaufførens udsyn.
0, 1 eller 3 passagersæder
Den lavtgående FM-model er som standard født med kun ét sæde i kabinen – nemlig chaufførens. Som tilvalg kan man få ét passagersæde (traditionel placering) eller tre ekstra sæder trukket tilbage op mod førerhusets bagvæg.
FM Low Entry kan også fås med ”air dump” (knæle-funktion), som gør ind- og udstigningen endnu mere komfortabelt for chaufføren med mange stop undervejs.
200 km med 4 batteripakker
I lanceringsmodellen fremviste Volvo FM Low Entry i 4-akslet version med 4 batteripakker og en anslået rækkevidde på op til 200 km. Man kan dog også vælge 3, 5 eller 6 batteripakker alt efter behov.
FM Low Entry drives af to elmotorer med en samlet effekt på 330 kW, og der er mulighed for kraftudtag som fuldelektrisk direkte bilen, elektromekanisk med egen motor eller fra gearkassen.
FM's fordel
Men hvorfor egentlig lancere FM Low Entry, når Volvo i forvejen har to lette, elektriske serier i FE og FL Electric på markedet?
Én af de klare fordele er det forholdsvis lille overhæng, som FM Low Entry har – sammenlignet med FE Electric med lav indstigning, som rager markant mere ud og er i større fare for at komme i karambolage med blomsterkasser, portåbninger mm. i de snævre bymanøvrer.
Dertil kommer, at FM Low Entry åbner muligheden for lav indstigning til flere typer kørsel – med de mulige akselkonfigurationer 4x2, 6x2, 8x2 og 8x4 og totalvægt fra 19 til 32 ton.
Dansk potentiale
Hos Volvo Danmark venter man også i spænding på at kunne tilbyde Volvo FM Low Entry til kunderne – og ser bl.a. et stort potentiale i modellen som opbygning med kroghejs til at hente små containere i byerne, hvor den vil kunne komme ind i baggårde mm.
Volvo præsenterede i september 2022 sin egen foldedør til FE Electric, og Volvo arbejder også på at kunne gøre den tilgængelig på FM Low Entry - formentlig i slutningen af 2024.
Volvo FM Low Entry går i produktion i maj 2024.