Vognmand sætter sværvægter i drift
Siden DAFs lancering af den NGD-lastbilserien (New Generation DAF) i efteråret ’21 har der været fart på den hollandske lastbilproducent – også i Danmark. Det nye lastbilprogram er blevet produceret i cirka 75.000 eksemplarer, og siden introduktionen af XF-, XG- og XG+-modellerne til tung regional og international langturskørsel er produktprogrammet løbende blevet udvidet med den lettere XD-serie til distributionskørsel og XDC-serien til entreprenørkørsel.
Nu rykker NGD op i sværvægtsklassen med den fireakslede FTM 8x4/4 tungtrækker med styrbar foraksel og mellemaksel samt tandemtræk.
Vognmandsforretningen Kloster A/S i Hedensted blev den første danske kunde, der har sat en sådan sværvægter i drift.
Den har typebetegnelsen DAF XG 530 FTM 8x4/4 til kørsel med en fireakslet blokvogn og er godkendt for op til 120 tons vogntogsvægt. Den nye tungtrækker er leveret af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke, men det er ikke den første nye DAF til Kloster A/S, for Lastbilmægleren har gennem de seneste 4-5 måneder også leveret i alt 20 stk. treakslede DAF XG 530 FTN 6x2/4 sættevognstrækkere til Kloster A/S til kørsel med op til 60 tons vogntogsvægt.
Mens de allerførste FTM-modeller blev ”håndbygget” med en eftermonteret mellemaksel på en særlig afdeling for specialkøretøjer på DAF-fabrikken i Eindhoven, er tungtrækkeren til Kloster A/S bygget direkte på samlebåndet ved siden af de ”almindelige” XF-, XG- og XG+-modeller.
Men med en tilladt totalvægt på 41 tons er FTM-modellen langt fra almindelig. Det forlængede XG-førerhus og MX13-motoren på 530 hk er standard, men resten af drivlinen samt chassiset består af særligt kraftige og forstærkede komponenter. Gearkassen er en ZF TraXon 16TX2640 OD med integreret ZF Intarder og 16 fremadgående gear samt integreret krybe- og overgear i modsætning til 12 fremadgående gear i TraXon-gearkasserne til landevejsbilerne.
Akslerne på FTM-modellen består af en ni-tons foraksel med parabelaffjedring, mens den kraftige trippelbogie består af en otte-tons, løftbar mellemaksel foran tandembogien samt to 13 tons DAF HR1670T trækaksler med navreduktion samt tvær- og langsgående differentialespærrer – alle monteret på 4-punkts luftaffjedring med et samlet tilladt bogietryk på 34 tons til landevejskørsel.
Chassiset er specificeret med fokus på max. bæreevne og råstyrke og består af en 8,5 mm yderramme samt en 7,5 mm inderramme i hele chassisets længde. Chassiset er desuden forstærket i bagenden med en ekstra 16 mm stålplade, der skal optage de store kræfter ved snæver manøvrering med høje vægte, samt afsætning af blokvognens svanehals. Dertil kommer en forskydelig underramme til drejeskamlen af typen JOST JSK38C1 for 3,5” Kingpin til blokvognskørsel samt udskiftelig indsats for 2” Kingpin for kørsel med ”almindelige” sættevogne.
Efter hjemkomst fra fabrikken er tungtrækkeren yderligere opbygget af PM Lastvognsservice i Hedensted med alu-dørkplade foran skamlen, kædekasser mellem akslerne samt et meget stort værktøjsskab i fuld højde bag førerhuset. Allerbagest er der endelig monteret et VBG-træktøj med 40 mm boltdiameter til kørsel med efterløber efter transport af lange betonelementer.
Som de tidligere leverede DAF XG til Kloster A/S er også denne topudstyret fra fabrikken med alt i sikkerheds- og komfortudstyr. Bilen er leveret med fabrikslakeret førerhus, mens opbygning og chassis er lakeret af Taulov Autolakering.