Volvo vil lancere brint-lastbiler
Volvo Trucks er i fuld gang med udvikling af lastbiler med forbrændingsmotorer, der kører på brint.
Landevejstests med lastbiler, der bruger brint i forbrændingsmotorer, indledes i 2026, og lanceringen på det kommercielle marked er planlagt til slutningen af dette årti.
- Lastbiler, der kører på grøn brint i stedet for fossile brændstoffer, er en måde at reducere CO2-udledningen fra transport markant. Brintlastbiler vil være særligt velegnede til transport over længere afstande og i områder, hvor der er en begrænset ladeinfrastruktur til genopladning af batterier, lyder det i en meddelelse fra Volvo.
Volvo vil begynde kundetest med lastbiler, der bruger brint i forbrændingsmotorer, i 2026, og lastbilerne vil være kommercielt tilgængelige mod slutningen af dette årti. Allerede nu er test i laboratorier og i køretøjer i gang.
- Lastbiler, hvor den traditionelle forbrændingsmotor forbliver, men som kører på brint, vil have samme ydeevne og pålidelighed som vores diesellastbiler. Samtidig vil de have den ekstra fordel, at der er potentiale for nul CO2-emissioner. De vil blive et værdifuldt supplement til vores batterielektriske lastbiler, som har været på markedet i flere år,siger Jan Hjelmgren, Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks.
- Det er klart, at der er brug for flere forskellige teknologier for at reducere CO2-belastningen fra den tunge transport. Som en global lastbilproducent vil Volvo Trucks støtte sine kunder ved at tilbyde en række forskellige teknologiske løsninger til at nedbringe CO2-udledningen, og kunderne skal kunne vælge deres alternativ baseret på transportopgaver, tilgængelig infrastruktur og grønne energipriser, siger Jan Hjelmgren.
Volvo-lastbiler med brintdrevne forbrændingsmotorer vil være udrustet med High Pressure Direct Injection-teknologi (HPDI), hvor en lille mængde tændingsbrændstof indsprøjtes ved højt tryk for at muliggøre kompressionstænding, inden brinten indsprøjtes. Fordelene ved denne teknologi er bl.a. højere energieffektivitet med lavere brændstofforbrug samt øget motoreffekt, lyder det fra Volvo.
Volvo Group har underskrevet en aftale med Westport Fuel Systems om at etablere et joint venture omkring HPDI-teknologien. Dette joint venture forventes at blive operationelt i 2. kvartal 2024 efter formel godkendelse.
Fakta
• Brintdrevne Volvo-lastbiler vil være velegnet til driftsområder, der kan sammenlignes med mange diesellastbilers, dog afhængigt af transporttype.
• På grund af de lave CO2-emissioner fra brintforbrænding er disse lastbiler kategoriseret som ”Zero Emission Vehicles” under de vedtagne nye EU-standarder for CO2-udledning.
• Brintforbrændingsmotorer udsender hovedsageligt vand, men vil også udsende meget små mængder nitrogenoxider (NOx) og partikler (PM). Disse kommer ind sammen med den atmosfæriske luft, der benyttes i forbrændingen.
• Brint kan også bruges til at drive brændselscelle-elektriske lastbiler, hvor strømmen til den elektriske drivline produceres om bord på lastbilen. Brændselscelle-elektriske lastbiler udleder ingen udstødningsemissioner, kun vanddamp.
Kilde: Volvo Trucks