Scania kommer med el, V8 og Super
Scania møder frem på Transport Expo med et bredt udvalg af det bedste fra alle verdener. I hvert fald er der interessante indslag af både nye drivliner drevet af strøm og batterier, samt et massivt opbud af gode, gammeldags V8’ere og Scania Super-modeller.
Ikke mindre end to 4-akslede muskelbundter vil være på plads – begge udstyret med V8-motor med den næststørste effekt, som fabrikken i Södertälje kan levere. Den ene af disse 660’ere er en helt færdigbygget kroghejsbil, som man faktisk har mulighed for at erhverve sig med en frisk beslutning på messen. Den anden er en 4-akslet kranbil i 8x2*6 version, ligeledes opbygget til sidste detalje.
Begge dele ser Scania frem til at vise frem for publikum – ligesom den sidste V8’er, der er udstyret med den granvoksne CR23-hytte. Bag betegnelsen gemmer sig Scanias XL-førerhus med 30 cm ekstra plads bagud i kabinen – til glæde ikke mindst for den chauffør, der ligger ude i bilen.
- Vi har haft den i et stykke tid, men det er for at vise den frem og sige, at nu er den her. Det bliver mere og mere efterspurgt, og med nye regler for længder kan den bruges til flere typer kørsel. Det er især for de vognmænd, der vil gøre noget ekstra for chaufføren eller sig selv, og vi oplever stigende interesse for den, siger Michael Rasmussen, salgschef for Scania i Østdanmark.
Super og 45R
Han og Scania-teamet ser også frem til at vise en ægte Super-model frem – nemlig en fleksibel, 3-akslet trækker med 460 hk og den brændstofoptimerede Super-drivline. Bilen er i den Scania-røde farve og kan lånes som demobil af interesserede vognmænd for at se, hvordan Super-modellen klarer sig i konkurrence med firmaets eksisterende flåde.
Den fagre nye verden gør også sit indtog på Scanias stand, hvor man kan se en interessant nyhed i form af den første 3-akslede leveret herhjemme til 56 ton – med fuldelektrisk drivline. DSV Transport har kørt med 45R-modellen i et par måneder til tunge anlægsopgaver, men man kan altså komme forbi Transport Expo og tage den nærmere i øjesyn.
- Vi har allerede mærket en effekt af, at den er kommet ud på vejen. Der er flere, der nu kan se, at det faktisk godt kan lade sig gøre også til tung transport og ikke kun distribution og renovation. Den udfylder samme opgave som en diesellastbil, og der er flere, der har fået øjnene op, at de nok også skal til at have sådan noget ind i flåden, siger Michael Rasmussen.
- Der er jo sket et kæmpe kvantespring fra de første ’first movers’ med elektriske distributionsbiler, til at det nu også kan være andre typer som krogbiler, kranbiler og anlægsbiler. Så det er også noget, vi ser frem til at tale med folk om, siger Michael Rasmussen.
Scanias eget ”Driver Academy” har også en ellastbil med på udstillingen, nemlig en 3-akslet tipbil, som kursisterne til daglig bruger som led i undervisningen.
Og bare rolig – som altid har de også showtraileren med merchandise, lir og gøgl, så der bliver noget for enhver smag at opleve for folk med hang til Scania.
Første weekend i september
Transport Expo 2024 finder sted på Højager 7 ved Volvo Danmark, der i samarbejde med Nordiske Medier står bag den nye udstilling.
Transport Expo har åbent 7.-8. september kl. 10-16 begge dage.