ATL-formand: Branchens hovedfjende er gebyrer og bøvl
Under corona fik transportbranchen masser af positiv opmærksomhed, hvor vare- og lastbilchauffører blev udråbt til hverdagens helte, der sørgede for mad, håndsprit og forsyninger.
Men siden er det gået den gale vej. Det mener ATL’s bestyrelsesformand, Henrik Tofteng, der brugte taletiden på årets generalforsamling tirsdag til at tordne mod de gebyrer og administrative regler.
- Når krisen ikke lige er oppe over, glemmer mange værdien af det, vi gør. Vi har set det i debatten om kilometerafgiften og jeg ser det også i de aktuelle politiske tiltag, der skaber nye byrder for vores branche, sagde Henrik Tofteng.
Gebyrskrue ’en ommer’
Han nævner i flæng sagen om gebyrer for godskørselstilladelser, der ifølge formanden ”er en ren ommer”. Men også det nye krav om registrering af brugere af køretøjer, der netop er røget af bordet efter pres fra branchen og de nye leasingregler, får formanden til at rynke brynene.
- Ros til skatteministeren (fhv. skatteminister Jeppe Bruus) for at undtage, at medarbejdere skal registreres som brugere af køretøjer, men det skete først, efter vi og andre råbte op.
- Og i sagen om leasing er det da positivt, at Færdselsstyrelsen nu har blødt op på sin vejledning, igen efter pres fra DI og ATL, så dokumentationen bliver mere begrænset. Men vi er slet ikke i mål, da EU-reglerne oprindelig kun sigtede mod udenlandske lastbiler, sagde Henrik Tofteng.
Flere kampe forude
Ifølge formanden vil ATL i den næste tid sætte endnu mere fokus på arbejdet mod gebyrer og bøvl sammen med DI Transport - også gerne sammen med de andre organisationer i branchen.
- I bestyrelsen ønsker vi et større fokus på afbureaukratisering – og at vi får alle branchens organisationer med i arbejdet.
Ifølge ATL-formanden er der masser af kampe forude. Det gælder blandt andet vægtgrænserne for eldrevne varebiler.