23948sdkhjf

MAN's brintlastbil vinder pris

MAN's hurtige arbejde med at få en brintlastbil udviklet og på markedet belønnes med Truck Innovation Award 2025

MAN hTGX har vundet prisen Truck Innovation Award 2025.

MAN hTGX er baseret på TGX-platformen og udstyret med en brint-forbrændingsmotor og brinttanke monteret bag førerhuset.

Kåringen fandt sted på IAA-messen i Hannover mandag aften, hvor juryen overrakte prisen til Frederik Zohm, udviklingschef hos MAN Truck & Bus.

Det er tredje gang, at MAN vinder prisen - efter første gang i 2019 for den aFAS-projektet med en selvkørende vejarbejde-lastbil, og siden i 2023 for ATLAS-L4 og ANITA-forsøgene med autonom logistik.

Slog stærke konkurrenter

Truck Innovation Award uddeles af fagjuryen International Truck of the Year (ITOY) i anerkendelse af avancerede og innovative transportløsninger. ITOY består af 25 lastbiljournalister fra førende transportmedier i Europa og Sydafrika.

Med 84 point vandt MAN hTGX afstemningen foran kandidater som Renault Trucks' Oxygen-prototype til distribution, samt Ivecos brintlastbil S-eWay Fuel Cell, som er under udvikling.

Klar til produktion

MAN hTGX er mere end bare en vision, for brint-lastbilen går efter planen i produktion i 2025 med levering til de første ca. 200 kunder på udvalgte markeder i løbet af næste år.

Efter en testkørsel i Saalfelden, Østrig, fremhævede ITOY-juryen særligt hTGX' ydeevne og køreegenskaber, som er sammenlignelig med dieselversionen - drevet frem af MAN's 16,8 liters H4576-brintmotor med 6 cylindre.

Juryen anerkendte også brint-lastbilens klimavenlige drift med 'næsten-nuludledning', samt rækkevidden på ca. 600 km med hjælp fra de fire tanke med kapacitet til 56 kg komprimeret brint ved 700 bar.

hTGX åbner nyt kapitel

Juryformand Gianenrico Griffini opsummerede ved overrækkelsen af prisen:

- MAN hTGX åbner et nyt kapitel i den grønne omstilling af vejtransport. Den kan blive det foretrukne køretøjer til en række tunge opgaver, fx i anlægsbranchen og i områder med udfordrende klima.

Danmark er repræsenteret i ITOY-juryen ved Rasmus Haargaard, journalist på Lastbil Magasinet, der også støtter op om MAN hTGX som årets vinder.

- Mange taler om brint, men MAN hTGX gør noget ved det. Første testkørsel var meget interessant, og det bliver spændende at følge udrulningen af de første, europæiske brint-lastbiler fra næste år. Forhåbentlig kan danske vognmænd også inden længe få adgang til MAN hTGX, siger Rasmus Haargaard.

Truck Innovation Award

Truck Innovation Award er uddelt syv gange. Listen over vindere ser således ud:

2019: MAN aFAS

2020: Hyundai H2 Xcient

2021: Mercedes-Benz GenH2

2022: DAF XF Hydrogen

2023: Mercedes-Benz eActros LongHaul

2024: MAN ATLAS-L4 & ANITA

2025: MAN hTGX

Artiklen er en del af temaet IAA 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078