MAN's brintlastbil vinder pris
MAN hTGX har vundet prisen Truck Innovation Award 2025.
MAN hTGX er baseret på TGX-platformen og udstyret med en brint-forbrændingsmotor og brinttanke monteret bag førerhuset.
Kåringen fandt sted på IAA-messen i Hannover mandag aften, hvor juryen overrakte prisen til Frederik Zohm, udviklingschef hos MAN Truck & Bus.
Det er tredje gang, at MAN vinder prisen - efter første gang i 2019 for den aFAS-projektet med en selvkørende vejarbejde-lastbil, og siden i 2023 for ATLAS-L4 og ANITA-forsøgene med autonom logistik.
Slog stærke konkurrenter
Truck Innovation Award uddeles af fagjuryen International Truck of the Year (ITOY) i anerkendelse af avancerede og innovative transportløsninger. ITOY består af 25 lastbiljournalister fra førende transportmedier i Europa og Sydafrika.
Med 84 point vandt MAN hTGX afstemningen foran kandidater som Renault Trucks' Oxygen-prototype til distribution, samt Ivecos brintlastbil S-eWay Fuel Cell, som er under udvikling.
Klar til produktion
MAN hTGX er mere end bare en vision, for brint-lastbilen går efter planen i produktion i 2025 med levering til de første ca. 200 kunder på udvalgte markeder i løbet af næste år.
Efter en testkørsel i Saalfelden, Østrig, fremhævede ITOY-juryen særligt hTGX' ydeevne og køreegenskaber, som er sammenlignelig med dieselversionen - drevet frem af MAN's 16,8 liters H4576-brintmotor med 6 cylindre.
Juryen anerkendte også brint-lastbilens klimavenlige drift med 'næsten-nuludledning', samt rækkevidden på ca. 600 km med hjælp fra de fire tanke med kapacitet til 56 kg komprimeret brint ved 700 bar.
hTGX åbner nyt kapitel
Juryformand Gianenrico Griffini opsummerede ved overrækkelsen af prisen:
- MAN hTGX åbner et nyt kapitel i den grønne omstilling af vejtransport. Den kan blive det foretrukne køretøjer til en række tunge opgaver, fx i anlægsbranchen og i områder med udfordrende klima.
Danmark er repræsenteret i ITOY-juryen ved Rasmus Haargaard, journalist på Lastbil Magasinet, der også støtter op om MAN hTGX som årets vinder.
- Mange taler om brint, men MAN hTGX gør noget ved det. Første testkørsel var meget interessant, og det bliver spændende at følge udrulningen af de første, europæiske brint-lastbiler fra næste år. Forhåbentlig kan danske vognmænd også inden længe få adgang til MAN hTGX, siger Rasmus Haargaard.
Truck Innovation Award
Truck Innovation Award er uddelt syv gange. Listen over vindere ser således ud:
2019: MAN aFAS
2020: Hyundai H2 Xcient
2021: Mercedes-Benz GenH2
2022: DAF XF Hydrogen
2023: Mercedes-Benz eActros LongHaul
2024: MAN ATLAS-L4 & ANITA
2025: MAN hTGX
Artiklen er en del af temaet IAA 2024.