23948sdkhjf

Mercedes' nye flagskib er Årets Lastbil

eActros 600 går i produktion om få måneder og kan nu smykke sig med branchens mest prestigefulde lastbilpris

eActros 600 fra Mercedes-Benz er kåret til 'International Truck of the Year 2025'.

Prisen blev overrakt mandag aften på IAA-messen i Hannover til Karin Rådström, CEO for Mercedes-Benz Trucks. Bag kåringen står fagjuryen International Truck of the Year (IToY), som består af 24 lastbiljournalister fra førende transportmedier i lige så mange europæiske lande.

Med 88 point vandt den tyske fabriks elektriske langturslastbil afstemningen foran stærke konkurrenter som Volvo FH Aero-serien med både elektriske og konventionelle drivliner, samt den elektriske trækker Iveco S-eWay.

Det er anden gang, at en elektrisk lastbil vinder prisen som International Truck of the Year, som hvert år uddeles til en ny lastbil ud fra en række kriterier såsom ydeevne, teknologisk innovation, komfort, sikkerhed, køreegenskaber, energieffektivitet, klimaaftryk og TCO (total cost of ownership).

Grundig testkørsel

IToY-juryens journalister har taget del i den 15.000 km lange eActros 600 European Testing Tour 2024 og selv oplevet den nye lastbil og det nye ProCabin-førerhus, som med et nyt aerodynamisk design kan reducere luftmodstanden med op til 9 procent sammenlignet med den nuværende Actros-model.

Juryens medlemmer fremhævede drivlinens præstation, baseret på to elmotorer med 400 kW effekt monteret på den elektriske aksel, samt tre store batteripakker med hver 207 kWh. Drivlinen leverer glidende accelleration med tre tilgængelige køreprogrammer i et stille og vibrationsfrit arbejdsmiljø for chaufføren.

IToY-juryen kunne også ved selvsyn bevidne, at med mere end 600 kWh batterikapacitet kan et 40 tons sættevogntog opnå en rækkevidde på mere end 500 kilometer uden at lade op undervejs.

'State-of-the-art BEV'

Gianenrico Griffini, formand for IToY-juryen, opsummerede ved overrækkelsen af trofæet:

- Mercedes-Benz Trucks designede eActros 600 som en elektrisk lastbil helt fra starten. Det arbejde har sendt en 'state-of-the-art' BEV på gaden i stand til at udføre en bred vifte af opgaver i fjerntransport.

Danmark er repræsenteret i ITOY-juryen ved Rasmus Haargaard, journalist på Lastbil Magasinet, der også støtter op om eActros 600 som årets vinder.

- Med eActros 600 bevæger elektriske lastbiler sig ind i det vigtigste segment inden for vejtransport. De første testkørsler har været meget overbevisende i forhold til både køreegenskaber og rækkevidde, så indtil videre ser det ud til, at eActros 600 lever op til sine store løfter.

International Truck of the Year

- Kåringen af International Truck of the Year (IToY) blev indstiftet i 1977 af den britiske journalist og redaktør på magasinet Truck, Pat Kennett. I dag udgøres jurymedlemmerne af 24 lastbiljournalister fra fagmedier over hele Europa.

- I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand. IToY bistår desuden med lignende prisuddelinger i Kina og Sydamerika.

- IToY samarbejder om de årlige kåringer med Dekra, som varetager opgaven med som uafhængig part at indsamle jurymedlemmernes stemmer og verificere det endelige resultat af afstemningen.

- I afstemningen kan hvert jurymedlem uddele 12 point til de nominerede kandidater til prisen. Hvert medlem kan højst tildele én kandidat 7 point, og man behøver ikke gøre brug af alle 12 point.

International Truck of the Year igennem 49 år

1977: Seddon Atkinson 200

1978: MAN 280

1979: Volvo F7

1980: MAN 321

1981: Leyland T45

1982: Ford Cargo

1983: Renault G260/290

1984: Volvo F10

1985: Mercedes-Benz LN2

1986: Volvo FL

1987: MAN F90

1988: DAF 95

1989: Scania 3-serien

1990: Mercedes Benz SK-serien

1991: Renault AE Magnum

1992: Iveco Eurocargo

1993: Iveco Eurotech

1994: Volvo FH

1995: MAN F2000

1996: Scania 4-serien

1997: Mercedes-Benz Actros

1998: DAF 95 XF

1999: Mercedes-Benz Atego

2000: Volvo FH

2001: MAN TGA

2002: DAF LF

2003: Iveco Stralis

2004: Mercedes-Benz Actros

2005: Scania R-serien

2006: MAN TGL

2007: DAF XF 105

2008: MAN TG-serien

2009: Mercedes-Benz Actros

2010: Scania R-serien

2011: Mercedes-Benz Atego

2012: Mercedes-Benz Actros

2013: Iveco Stralis Hi-Way

2014: Volvo FH

2015: Renault T

2016: Iveco Eurocargo

2017: Scania R/S

2018: DAF XF/CF

2019: Ford F-Max

2020: Mercedes-Benz Actros

2021: MAN TGX

2022: DAF XF/XG/XG+

2023: DAF XD

2024: Volvo FH Electric

2025: Mercedes-Benz eActros 600

Artiklen er en del af temaet IAA 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203