23948sdkhjf

På denne lastbil er Danmark nummer ét

Produktionsbåndet for én af branchens mest specielle lastbiler bliver holdt i gang særligt af danske vognmænd - og den tendens fortsætter, selvom den kører på el

Målt i absolutte tal kan det danske lastbilmarked ikke hamle op med de større nationer i Europa - som Tyskland, Frankrig, Spanien m.fl.

Og dog - på ét punkt er danske vognmænd den absolutte VIP-kunde hos en af verdens største lastbilfabrikker. Hos Mercedes-Benz Trucks i Wörth står 'DK' øverst på toplisten over lande, man sender renovationsbiler hen.

- Danmark er vores største marked for renovationsbiler, fortæller Ruben Dominguez, som er Key Account Manager hos Daimler Truck.

Det var derfor med en vis stolthed, at han viste den nyeste udgave af speciallastbilen frem - en fuldelektrisk eEconic i tidløs 'kommunalorange' lakering på Daimler Trucks stand på IAA-messen i Hannover, der sluttede i søndags.

- Danmark er ikke bare vores største marked i forhold til landets størrelse. Danmark er det største marked i absolutte tal for Econic-serien, siger Ruben Dominguez.

Med fra starten

Han har været med i processen, siden de første streger til eEconic-serien blev tegnet på en serviet tilbage i 2018. Undervejs har der også været tæt dialog med Mercedes-importøren i Danmark - naturligvis, når nu danske vognmænd er fabrikkens største kunde. 

- Der har været klare danske input på det færdige resultat. Fx var det et dansk ønske, at vi også udviklede den i en 4x2 version, forklarer Ruben Dominguez.

Ud over et grønt hjerte er der givetvis også andre årsager til, at produktionen og salget af eEconic i høj grad bliver trukket af danske vognmænd. Fx at skraldeudbud i Danmark stort set alle er med påtvungen eldrift - og prisen sat derefter.

- Danske myndigheders krav skiller sig ud ved, at det er skatteborgernes penge. I mange andre lande er det et større problem, at lastbilerne koster mere end dieselversionen. Her må man søge tilskud og se, om det kan lade sig gøre, konstaterer Ruben Dominguez.

Loyale skraldefolk

Traditioner spiller også en rolle - ikke mindst på renovationsområdet. Og her har Econic i klassisk version i en årrække været markedsleder.

- Skraldesamlere er ikke de nemmeste at rokke, hvis de er glade for deres lastbil, konstaterer Mikael Voigt, emobility manager hos Hessel Trucks, dansk importør af Mercedes-lastbiler.

Han kan med en vis stolthed fortælle, at man for nylig rundede eEconic nummer 101 på danske nummerplader - og med den nylige tilføjelse af Bornholm har den eldrevne renovationsbil plantet sit flag alle større steder på det danske landkort.

- Og vi har et autoriseret værksted på Bornholm (Nyborg Auto, red.), så vi sender ikke bare en fyr fra København over, hvis der er noget. Vi er klar til ikke bare at sælge lastbiler, men også servicere dér, hvor de er, siger Mikael Voigt.

Artiklen er en del af temaet IAA 2024.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062