23948sdkhjf

Ny EU-lovgivning sætter gang i efterspørgslen på elektriske lastbiler

Der er stadig en vis rækkeviddeangst kombineret med flere andre usikkerhedsfaktorer, når det handler om eldrevne lastbiler. Men der er stor interesse for den prisvindende eActros 600, der med en rækkevidde på 500 km kan anvendes til regionaltransport i Danmark.

”Der er flere og flere kunder, der begynder at spørge til el-lastbiler, særligt i takt med at EU har fastsat skrappe regler for lavere gennemsnitlig CO2-udledning fra 1. januar 2025. Det er primært de store, der spørger – dvs. at vognmænd med 5-10 lastbiler stadig er lidt tilbageholdende, medmindre de har en specifik kunde med krav om el-transport, som de skal køre for,” siger Andreas Frydkjær, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Ejner Hessel.

Det, som folk køber el-lastbiler til, er nærdistribution og trækker- og trailerkørsel på nogle faste ruter eller inden for et begrænset område. For de fleste har stadig en vis frygt for at komme i situationer, hvor batteriet er ved at være tomt, og der ikke er ladere i nærheden.

”Kunderne spørger jo udover rækkevidden selvfølgelig også om det økonomiske – hvad er Total Cost of Ownership (TCO). Hvis kunderne spørger mig, om de skal have en el-lastbil, så spørger jeg dem, om de kan drifte en elbil 100 pct., som de kan med en dieselbil. Hvis de ikke kan det, så råder jeg dem til foreløbig at være nysgerrige og holde øje med, hvad der sker i branchen. For vi må erkende, at der stadig er en del usikkerhedsfaktorer, og det skal også hænge praktisk og økonomisk sammen for vognmanden,” siger Andreas Frydkjær.

Vi har rigtig mange, der spørger på eActros 600, fordi den har så lang rækkevidde og på en enkelt opladning kan køre minimum 500 km med 40 tons. Det betyder jo, at man kan bruge den til regionaltransport i Danmark. Andreas Frydkjær, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Ejner Hessel

Han påpeger, at den grønne omstilling i transportbranchen formentlig tager længere tid end først antaget, og det ses bl.a. i, at flere store bilfabrikker i Europa har trukket i land på deres planer om at droppe traditionelle brændstofbiler fra 2035.

”Den største efterspørgsel på el-lastbiler har været kommunernes indkøb af skraldebiler. Men på andre områder går det langsommere, for man har ganske enkelt ikke endnu den samme fleksibilitet på el-ladestationer som med tankstationer med diesel.”

eActros 600 får stor opmærksomhed

En del af usikkerheden vil forsvinde med det øgede antal ladestationer til lastbiler, som er på vej nu og i løbet af 2025. Så er der selvfølgelig de løbende teknologiske fremskridt, og her vækker eActros 600 opsigt. eActros 600 fra Mercedes-Benz, der blev lanceret i efteråret 2023, kunne ses på IAA-messen i Hannover i september og er også med på eComExpo i Bella Center 24.-25. oktober. Og senest vandt lastbilen den prestigefyldte pris ”International Truck of The Year 2025”.

”Vi har rigtig mange, der spørger på eActros 600, fordi den har så lang rækkevidde og på en enkelt opladning kan køre minimum 500 km med 40 tons, og i Danmark kan totalvægten godkendes op til 47 tons. Det betyder jo, at man kan bruge den til regionaltransport i Danmark uden de store bekymringer,” siger Andreas Frydkjær.

Han forventer en stigende efterspørgsel på bilen, som producenten vil kunne matche. For det er i høj grad i bilproducenternes interesse at få solgt flere elbiler, da EU har fastsat skrappe regler for lavere gennemsnitlig CO2-udledning fra 1. januar 2025. Hvis ikke de nye mål nås, vil det koste milliarder af kroner i bøder for producenterne. Men det er udfordrende, for efterspørgslen efter elbiler går generelt ikke helt så hurtigt, som politikerne havde drømt om. eActros 600 kan imidlertid gøre en vigtig forskel på lastbilområdet med den lange rækkevidde.

Værkstederne har ekspertisen

Og Ejner Hessels værksteder er klar til at håndtere både eActros 600 og de andre modeller af el-lastbiler.

”Vores mekanikere er på kurser i elbiler og har oparbejdet en god erfaring i disse biler, hvor interface mellem bil og opbygning er blevet meget mere kompliceret og indeholder meget mere elektronik, end man har været vant til.”

Værkstederne har også specielle baner og et særligt låsesystem til det højere sikkerhedsniveau. Låsesystemet gør, at man ikke kan sætte strøm på batterierne, mens man arbejder med dem.

”Det er en spændende fremtid, vi går i møde. Hvor meget af transporten kommer på el de næste 5, 8, 10 år? Batterierne sætter begrænsningen, men her er eActros 600 foreløbig et stort skridt til eltransport inden for Danmarks grænser,” siger Andreas Frydkjær.

Om Ejner Hessel

Ejner Hessel A/S er Danmarks største bilforhandler - mærkerne omfatter Ford, Renault, Dacia, XPENG og Mercedes-Benz. I oktober 2022 overtog Ejner Hessel importen af Mercedes-Benz lastbiler i Danmark. Virksomheden har rod i vognmandsverdenen. Måske er det derfor, vi har så let ved at forstå, at vores job er at få din bil ud at køre igen i en fart. Uanset om bilen er din forretning eller din privatsag. Uanset om du er en stor eller en lille kunde. Dit behov for hurtig, ordentlig og ærlig service er det, der driver os.

Kilde: Ejner Hessel

Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047