Isolerede kasseopbygninger til forvogne og anhængere
”Der findes ikke statistikker på lastbilers anvendelser, men ifølge vore egne undersøgelser, så er vi den største leverandør i landet af køleopbygninger til forvogne og anhængere,” siger Jens Larsson, Country Manager i IGLOOCAR Danmark og Sverige.
Han står for salget i Danmark og Sverige i selskabet, der pr. 31. maj i år blev opkøbt af IGLOOCAR i Polen efter i næsten 20 år at have fungeret som et selvstændigt selskab med generalagentur for IGLOOCAR i Norden. Ejeren Kai Lundgaard og salgskonsulent Mogens Terkelsen er gået på pension i forbindelse med overtagelsen.
Lave priser og høj kvalitet
”Det spiller naturligvis en rolle i forhold til vores konkurrencedygtighed på priser, at fabrikken ligger i Polen. Men vi står også for en høj kvalitet, og det er derfor, kunderne vender tilbage til os igen og igen,” siger Jens Larsson.
Processen er som regel den, at kunder, der har behov for en køleopbygning, henvender sig til en af lastbilforhandlerne og finder ud af, hvilken lastbil, der skal indkøbes. Nogle kunder spørger lastbilforhandleren, hvad de kan tilbyde i forhold til en køleopbygning, mens andre på forhånd vælger IGLOOCAR. Når kunden spørger, hvad lastbilforhandleren kan tilbyde, så indhentes der flere forskellige tilbud, og IGLOOCAR ender ofte med at være den billigste, påpeger Jens Larsson.
”Når kunden har valgt IGLOOCAR, så bliver chassiset - altså den rå lastbil - leveret til vores fabrik i Polen. Og så bygger vi simpelthen lastbilen op med kølemaskine, lift osv. og gør den helt klar til syn. Vi kan f.eks. også tilbyde dekoration, da vi har vores egen afdeling der producerer og monterer skrift, logoer eller hele folieringer. Leveringstiden, fra vi modtager chassiset, er omkring 8-10 uger. Typisk kan man sige at det, der i og for sig tager længere tid, er at få lastbilen fra lastbilproducenten. Den totale leveringstid fra kunden bestiller lastbilen, til vi leverer den færdige bil, er normalt omkring 6 måneder.”
Letisolerede samt køl og frost
IGLOOCAR tilbyder alle størrelser isolerede kasser, og opbygningen er bl.a. kendetegnet af følgende: Sider og tag i sandwich med glasfiber udvendig og coated stål eller glasfiber indvendig og med extruderet polystyren som kernemateriale. Kassen bygges på en svejset, galvaniseret stålramme. Gulvet kan tage truckkørsel og kan være skridsikker vandfast krydsfiner, polyester eller aluminium. Bagportalen er i rustfrit stål, og udvendige hjørneprofiler er i eloxeret aluminium, monteret med lim (ingen nitter). IGLOOCAR laver også kasser med foldedøre, så hele siden kan åbnes op.
Hvad angår køle- og frysebiler, så er de oftest kundetilpassede og IGLOOCAR gør en dyd ud af at levere det, kunden ønsker. Derfor kan IGLOOCAR levere f.eks. lifte og kølemaskiner, så det er et færdigt produkt, der kommer ud fra fabrikken. Udstyr som lifte og kølemaskiner leveres i alle kendte mærker som f.eks. Zepro, Carrier, Thermoking m.fl.
”Vi leverer til forskellige brancher, som transporterer temperaturkontrollerede varer. Det gælder bl.a. fødevarer og farma men i princippet alt, der skal temperaturkontrolleres. Det er svært at køre en tur i Danmark uden at møde en lastbil med IGLOOCAR kasse på. Vi har mange forskellige kunder, og vi tilpasser vores løsninger til kundernes behov,” siger Jens Larsson.
IGLOOCAR
IGLOOCAR er Polens førende producent af isolerede kasseopbygninger til forvogne og anhængere/trailere.
IGLOOCAR Nordic Aps, IsoVAN Aps, IGLOOCAR Norge AS og IGLOOCAR Sverige AB er pr. 31. maj 2024 opkøbt af IGLOOCAR i Polen, der er en del af industridivisionen i franske Petit Forestier.
Kilde: IGLOOCAR Nordic