23948sdkhjf

Tunnel under Marselis Boulevard et skridt nærmere

Det blev med Infrastrukturplan 2035 i 2021 aftalt at der skal laves en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, der kan lede trafikken under byen frem for igennem. Forligskredsen bag aftalen er enige om, at lovforslaget for anlægsloven af tunnelen sendes i offentlig høring.

18.000 køretøjer kører på Marselis Boulevard hver dag. Det er særligt trafik til og fra havnen, der belaster vejen, herunder cirka 3000 lastbiler og sættevognstog i døgnet.

Med infrastrukturaftalen fra 2021 blev forligskredsen enige om at afsætte penge til en tunnel under Marselis Boulevard, der kan flytte den tunge, gennemkørende trafik under jorden.

Siden indgåelsen af aftalen har Vejdirektoratet arbejdet på miljøkonsekvensvurderingen af projektet, der blev færdig i 2024. Miljøkonsekvensvurderingen viste blandt andet, at projektet var dyrere end angivet i den oprindelige aftale, hvilket der er enighed om at finansiere.

Prisen er steget fra 2,7 mia. kr. til 4,15 mia. kr.

Derudover har der været en udfordring med placering af overskudsjord, hvor der nu er enighed om at bruge jorden til at etablere en støjvold ved Stavtrup. Etableringen af støjvolden og støjskærme ved Stavtrup vil betyde, at ca. 860 boliger får reduceret støjen med mere end 3 dB.

På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen er forligskredsen nu klar til at sende lovforslaget om anlæg af tunnelen i offentlig høring. Det er planen, at lovforslaget skal behandles i Folketinget i foråret.

Fakta om tunnelen under Marselis Boulevard:

Tunnelen er cirka 2 kilometer lang og skal forbinde motorvejsnettet med Aarhus Havn

Tunnelen starter i vest ved Åhavevej og slutter ved Østhavnsvej

Der skal etableres fire kørebaner med to ensrettede kørebaner i hvert tunnelrør. Tunnelrørene bliver 9 meter brede.

Hastighedsgrænsen bliver 60 km/t

Selve anlægsarbejdet udføres ved at grave Marselis Boulevard op, etablere tunnelrørene og derefter etablere Marselis Boulevard igen.

Miljøkonsekvensvurderingen af anlægsprojektet var i offentlig høring frem til den 9. januar 2025.

Kilde: Transportministeriet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.039