23948sdkhjf

Både el- og dieseldrevne lastbiler i fokus på Transport 2025

Hos Hessel Trucks glæder man sig til på transportmessen i Herning at fremvise både Mercedes-Benz og FUSO. Det gælder både eEconic, FUSO eCanter og ikke mindst eActros 600, der vandt titlen som Truck of the Year 2025. Også de første eksemplarer i Danmark af den dieseldrevne Actros L med samme komfortable førerhus som eActros 600 kan ses på standen.

Hæderspladsen på Mercedes-Benz standen tilfalder i år eActros 600, der i 2024 vandt titlen som Truck of the Year 2025 i suveræn stil.

”Med op til 600 km rækkevidde som trækker og endnu mere som chassis, lynhurtig ladning med 400 kW og en levetid på linje med en diesel lastbil, så er eActros 600 med rette udnævnt til at være en gamechanger i branchen. Og en el-lastbil der kan erstatte en meget stor del af den traditionelle danske distribution,” siger Mikael Voigt, eMobility & PR Manager i Hessel Trucks A/S.

Han tilføjer, at ladeinfrastrukturen i Danmark ved årets udgang vil være så omfattende, at der snarere vil være overkapacitet end mangel på lastbilladning langs de store veje.

Forhåbentlig fjerner det en stor del af rækkeviddeangsten ved kørsel med el-lastbiler. Det er dog stadig et kompliceret regnestykke for vognmændene at beslutte, om de skal købe el-lastbiler eller dieseldrevne. Det er dyrt at lade på de eksterne ladestationer, så investering i el-lastbil kræver også, man investerer i eget ladeanlæg – alene eller i samarbejde med andre. Hessel Power tilbyder derfor med deres eksperter – sammen med den lokale sælger – assistance i beslutningsprocessen.

Se eActros 600 og Actros L

På standen i Herning vil man også vise nogle af de første eksemplarer af den dieseldrevne Actros L i Danmark, der har det samme mere aerodynamiske førerhus, ProCabin, som eActros 600.

”Førerhuset er af afgørende betydning for at komme i en billigere CO2-emissionsklasse, og det har branchen – og vi – naturligvis stort fokus på. Alene den bedre aerodynamik betyder 3% lavere dieselomkostninger, og det er naturligt også stærkt i fokus i den snak vi ser frem til at have på messen, specielt efter de forhøjede dieselafgifter er trådt i kraft fra nytår,” påpeger Mikael Voigt.

Få en analyse af eksisterende ruter

Hessel Trucks har et nyt og hyggeligt indrettet loungeområde, hvor man tilbyder at analysere vognmandens eksisterende ruter for herigennem at fastslå, om det er muligt at køre ruterne med en eActros. Af analysen vil det også fremgå hvor meget CO2, der kan spares ved at køre ruten med et dansk elmix i forhold til diesel.

”Vi kan også påvise hvor meget billigere, det er at køre en km på el i forhold til diesel ud fra kundens egne data. Den viden kan vognmanden bruge til at beregne kundetilbud med el-drift,” siger Mikael Voigt.

eEconic og FUSO eCanter

På standen vil også være bestselleren eEconic. El-lastbilen er tilpasset kravene i renovationsbranchen og er Danmarks mest solgte el-lastbil. FUSO eCanter vil også være der. Lastbilen er helt uden emission ideel til ”last-mile” distribution i byområder med streng miljøregulering og forhøjede vejafgifter.

”Jeg kan kun opfordre alle til at komme forbi vores stand, som naturligvis ligger lige der, hvor den plejer. Her vil både importør og forhandlerkonsulenter står topklar til en snak og lidt guf i loungen. Og sidst men ikke mindst har vi vores eksperter indenfor både digitale services og ladeløsninger med, så vi kan rådgive hele vejen rundt om både ”gode gamle” og nye løsninger,” siger Mikael Voigt.

Med op til 600 km rækkevidde som trækker og endnu mere som chassis, lynhurtig ladning med 400 kW og en levetid på linje med en diesel lastbil, så er eActros 600 med rette udnævnt til at være en gamechanger i branchen, som vi glæder os til at vise til så mange som muligt. Mikael Voigt, eMobility & PR Manager i Hessel Trucks A/S.

Den grønne omstilling er en kompleks affære for alle aktører – ikke mindst vognmændene, og hele Mercedes-Benz organisationen tilbyder sammen med Hessel Power analyser og beregninger, så de får al den relevante viden og det bedst mulige beslutningsgrundlag forud for nye investeringer.

”Det hele bliver jo ekstra udfordrende fra i år, hvor der udover vejbenyttelsesafgifter og højere dieselafgifter også kommer skrappere krav til ESG-rapportering og dokumentation, men det er selvfølgelig noget, som vi også har med i vores rådgivning,” siger Mikael Voigt.

OM HESSEL TRUCKS

Hessel Trucks et selvstændigt aktieselskab, der har lastbil og bus import fra Daimler Trucks & Bus. Virksomheden er ejet af Ejner Hessel, der forhandler adskillige person- og varebilsmærker og desuden Mercedes-Benz og FUSO lastbiler.

Kilde: Hessel Trucks

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062