23948sdkhjf

Mercedes-Benz præsenterer eArocs 400 til byggebranchen

Fuldelektrisk anlægslastbil udstilles på Bauma og kommer til salg næste år

Mercedes-Benz Trucks udvider sin portefølje af elektriske lastbiler med introduktionen af eArocs 400, en batteridrevet version af deres velkendte Arocs-model til byggebranchen.

Den nye eArocs 400 præsenteres i disse dage på Bauma-messen i München, der holder åbent frem til søndag 13. april. Lastbilen er designet til at imødekomme behovene i byggebranchen med fokus på bykørsel og støjfølsomme områder.

Vigtigt segment

- Med den nye eArocs 400 bringer vi nu også elektrificering til byggebranchen, som er særlig vigtig for vores økonomi og samfund, udtaler Achim Puchert, CEO for Mercedes-Benz Trucks, i forbindelse med lanceringen af den nye entreprenørbil.

eArocs 400 vil til at start med være tilgængelig som 8x4 med op til 41 tons teknisk totalvægt og med fire forskellige akselafstande. Den er udstyret med en kraftfuld elmotor på 380 kW kontinuerlig effekt og 450 kW topeffekt.

Op til 200 km som betonkanon

To batteripakker med en samlet installeret kapacitet på 414 kWh giver lastbilen en rækkevidde på op til 200 kilometer som betonblander uden mellemopladning, oplyser Daimler Truck.

- Rækkevidden af eArocs 400 er designet til at dække væsentlige anvendelser inden for gadeorienteret byggetransport. Takket være dens batteridrev er den derfor særligt velegnet til brug i begrænsede eller støjfølsomme miljøer såsom indre byer eller boligområder, siger Stina Fagerman, leder af Marketing, Salg og Services hos Mercedes-Benz Trucks.

Lastbilen kan oplades med op til 400 kW via standard CCS2-opladningsstik monteret på begge sider af køretøjet. De to batteripakker behøver cirka 45 minutter til at oplade fra 20 til 80 procent under optimale forhold.

Komponenter fra langtursserien

Til den nye eArocs 400 har Mercedes overført flere grund-komponenter fra langtursserien eActros 600. Det omfatter bl.a. kraftudtag og batterierne, som er baseret på LFP-teknologi. Batteripakkerne er placeret i 'batteritårnet' lige bag førerhuset, hvor eActros 600 har sine tre batteripakker placeret ved siden af hinanden på chassiset.

På anlægsbilen eArocs 400 har man valgt at placere én motor centralt - tilkoblet en 3-trins gearkasse. Det er en anden løsning end eActros 600, der som bekendt drives af en eaksel med integreret elmotor og 4-trins gearkasse.

Aksler føres videre

De velkendte aksler fra Arocs-serien bliver også brugt på eArocs og giver også på den elektriske version mulighed for god frihøjde og offroad-egenskaber, når der skal manøvreres på byggepladser.

eArocs 400 er udstyret med de nyeste sikkerhedsassistentsystemer, som vi kender fra Mercedes-programmet - herunder Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 og Front Guard Assist.

På Bauma-messen udstiller Mercedes to konkrete opbygninger med betonkanon på eArocs 400-platformen.

To betonkanoner udstilles

Den ene er opbygning fra Liebherr med hydraulisk tromledrift med en volumen på 9 kubikmeter. Den hydrauliske pumpe på mixeren får energi fra højspændingsbatterierne på eArocs 400, ved at bilens kraftudtag konverterer elektriciteten til hydraulisk energi.

Den anden udstillede variant er med fuldt elektrisk betonmixer - en E10-mixer fra producenten Energya med en volumen på 10 kubikmeter.

Der er endnu et stykke vej, før vi ser de elektriske eArocs-modeller rulle ud. Mercedes-Benz Trucks planlægger en lille serie på 150 køretøjer om året til udvalgte EU30-markeder. Salgsstart er planlagt til første kvartal af 2026, med de første leveringer i tredje kvartal samme år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079