23948sdkhjf

Gennembrud: Nu kommer de første ladestationer til tunge lastbiler

Hidtil har de få eldrevne lastbiler, vi har her i landet, ladet op ved egne depoter, men som de første sætter E.ON Drive Infrastructure offentligt tilgængelige 400 kW-ladestandere op – dedikerede til den tunge transport.

De første skal op ved Høje Taastrup Transportcenter i 2023, og senere følger en station af standere ved Hirtshals Transportcenter. Dette er starten i Danmark på E.ONs korridor af standere ned igennem Europa til el-lastbiler.

I første omgang sætter E.ON tre 400 kW-ladestandere op hvert sted, der kan lade seks el-lastbiler op samtidigt. Parkeringspladserne er nemlig designede, så ellastbilerne kan parkere på begge sider af standerne.

- Erhvervstransport på el halter efter den udvikling, vi har set de senere år for privatbiler. Som ladeoperatør vil vi gå forrest og lette adgangen til opladning – også for den tunge transport. Jo flere lademuligheder vi har strategisk placeret rundt om i landet, jo lettere bliver det at få lastbiler over på el. Vi vil investere i og skrue op for grøn omstilling af den tunge transport – både offentlige og privatejede ladestandere, udtaler Anders Krag, Managing Director for ladenetværket E.ON Drive Infrastructure Denmark.

Ladestanderne er forberedt til at kunne skaleres op til 1 MW, når lastbiler med såkaldt megawatt-ladning er klar til at rulle ud på de europæiske veje. De første megawatt-trækkere forventes at gå i produktion i 2024.

I Høje Taastrup glæder man sig over at komme på forkant med udviklingen og som de første byde indenfor til en offentlig ladepark for tunge lastbiler.

- Høje Taastrup Transportcenter har dagligt over 5.000 besøg af lastbiler. Med aftalen med E.ON bliver vi klar til el-lastbilerne, og vi ser en stor fordel i at være de første til at tilbyde offentlig tilgængelig opladning til el-lastbiler og -varebiler, siger Mikkel Merrild, driftchef fra Høje Taastrup Transportcenter.

Det er ikke kun på rastepladserne E.ON forbereder sig til el-lastbilerne. Tung transport stiller særlige krav, fordi opladningen skal passe ind i det køremønster og funktion, som lastbilen eller varebilen har. Derfor arbejder E.ON på aftaler og samarbejder med transportfirmaer, lastbilproducenter, fragtfirmaer, lagerhuse og andre steder, hvor man kunne tænke sig, at en bil kan lade op, mens den bliver læsset, eller chaufføren holder hviletid. E.ON kan trække på sin erfaring fra 13 europæiske lande.

Fakta:

- De første offentligt tilgængelige ladestandere dedikeret til tung transport sættes op ved Høje Taastrup Transportcenter, Estland Alle, 2630 Taastrup, og forventes at være i drift i slutningen af 2023. Seks lastbiler kan lade på sitet samtidigt.

- Herefter følger 3 lynladere på 400 kW til 6 el-lastbiler ved Hirtshals Transportcenter, Dalsagervej 3, 9850 Hirtshals.

- Ladestanderne har en effekt på 400 kW, men kan skaleres op til 1 MW, når teknologien er klar.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09