23948sdkhjf

Mercedes går foran: Alle leveringer skal være med el-lastbiler

Mercedes-Benz Trucks er i fuld gang med at udrulle sit elektriske modelprogram i disse år, og fabrikken i sydtyske Wörth vil selv gå foran og i løbet af de kommende år omstille alle leveringer af varer til fabrikken til 100% elektrisk transport.

Senest ved udgangen af 2026 skal alle leveringer til fabrikken foregå med el-lastbiler, har Mercedes-Benz Trucks erklæret. I løbet af 2023 vil første etape af omstillingen blive sat i værk i samarbejde med en række af de leverandører, som fabrikken anvender.

Planerne inkluderer også etablering af den nødvendige ladeinfrastruktur ved Wörth-fabrikken, således at både Mercedes-Benz selv og deres leverandører har mulighed for at oplade køretøjerne.

Til at starte med vil indfasningen af elektriske lastbiler i leverancerne omfatte eActros 300-trækkere, og senere vil også den kommende eActros LongHaul – med planlagt produktionsstart i 2024 – blive en del af forsyningskæden til Mercedes’ lastbilfabrik.

- Vi ønsker at drive omstillingen af vores branche hurtigt fremad, og derfor indtager vi en aktiv rolle på alle niveauer af elektrificeringen. Derfor går vi ud over udvikling, produktion og salg af køretøjer og tilhørende services, men arbejder også intenst på at elektrificere vores egne direkte forsyningslinjer, siger Karin Rådström, CEO hos Mercedes-Benz Trucks.

Mercedes-Benz Trucks’ største fabriksanlæg blev grundlagt i Wörth am Rhein i 1963 og producerer Mercedes-Benz Actros, Arocs og Atego. Dertil kommer specialserierne Econic, Unimog og Zetros.

I 2021 begyndte produktionen af den batterielektriske eActros, og i 2022 fulgte eEconic. I 2024 følger den ligeledes batterielektriske langtursmodel eActros LongHaul.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204