Det blev en 770'er: Skyder gråspurve med kanoner
Da vognmand Heinrich Thomsen i Hurup i Thy fik den towlige idé at investere i en splinterny Scania 770S bogietrækker, var der mange, der rystede lidt på hovedet. For hvad skulle han dog bruge en så voldsom bil til at køre bl.a. betonelementer og lidt skidtfisk i sæsonen, når hans gode, gamle, trofaste R 560’er klarede det så fint?
- Fordi jeg kan, siger Heinrich tørt og indrømmer, at 770 hk nok er lidt som at skyde gråspurve med kanoner i forhold til hans typiske kørselsopgaver. Det er bl.a. transport af betonelementer og skidtfisk rundt i Danmark med enkelte afstikkere til bl.a. Sverige, men vogntogsvægten holder sig altid på max. 56 tons, og bjerge er der jo ikke mange af i Danmark.
- Jeg opholder mig nok mere i min lastbil end i mit hus, så da det var tid til ny bil, tænkte jeg, at NU skulle den altså have max. gas, fastslår Heinrich.
Og med Scanias kraftigste motor under gulvet på Scanias absolut mest rummelige S-førerhus har Heinrich givet den maks. gas. Lige som mange andre nye Scania’er blev 770’eren ramt af forsinkelser på grund af corona-pandemiens negative indflydelse på leveringerne.
Ud over Stiholts levering af chassis og opbygning har Lemvig Autolakereri bidraget med lakeringen, mens BJ Autopolstring i Padborg har stået for den flotte knappolstring i førerhuset. Og så har Stiholt i Thisted for resten også bidraget med en konkurrencedygtig Drivline+ serviceaftale i op til 8 år/ max. 1,2 mio. km, hvad der måtte komme først.
Og apropos den nye 770’er som afløser for R 560’eren? Heinrich har så travlt, at han indtil videre beholder sin ”gamle” bil, så han nu er ”stor-vognmand” med hele to biler.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.