23948sdkhjf

Vinter på vej: Skræddersyet snebro hitter

Selv om termometeret stadig viser mere end plus 10 grader, og vi endnu ikke har fået nattefrost her midt i oktober, så banker vinteren om lidt på, og vi går mod en tid med sne og is.  

 

Derfor er det også nu, flere vognmænd skal til at overveje, om en snebro skal stilles op på transportvirksomheden, så lastbil og trailer kan sendes sikkert og lovligt afsted uden risiko for, at der bliver kastet sne og is fra vogntoget.

 

Hos Helge Frandsen Stilladser i Vejle kan man både leje eller købe en snebro, og det er der ifølge afdelingschef Mikael Fejrskov en ganske stor interesse for.  

 

- Ja, vi har en god efterspørgsel på snebroer. For selvom vi måske ikke har så meget vinter i Danmark længere, så har vi stadig de her frost- og snemåneder, hvor isen ligger oven på taget af trailerne. Og kører du rundt med is på taget, er det bare noget rigtig skrammel, for det kan slå folk ihjel, siger Mikael Fejrskov.

 

Yderst fleksibel

Han fortæller, at de fleste firmaer, der henvender sig til Frandsen Stilladser, vælger at leje en snebro.

 

- Vi sætter den op, og så piller vi den ned igen, når sneen er væk – og det er sådan henne i april måned. Vi monterer den, demonterer den, og så betaler man en leje, siger Mikael Fejrskov.  

 

- Rigtig mange har ikke plads til at have den stående om sommeren, og så skal den jo bare flyttes. En snebro er meget fleksibel, så måske skal den stå ét sted det ene år, fordi det er der, man har pladsen det år. Og så kan den flyttes. Så du vælger at få den placeret, hvor du gerne vil have den, og hvor det giver mest mening det år.  

 

Også selve opbygningen er individuel, alt efter hvordan kunden ønsker det. Nogle vil gerne have, at man skal kunne køre til snebroen fra begge sider. Andre foretrækker måske, at den står op ad en mur, er bygget op over en container, står i græsrabatten eller noget helt femte.

 

- Der er så mange forskellige muligheder for at lave sådan en snebro. Det fede ved det er, at folk selv kan bestemme, hvor og hvordan de vil have det. Og så kan du få lys på broen, så du har fuldt overblik over, hvad du laver – også klokken 2 om natten, siger Mikael Fejrskov, der fortæller, at snebroerne er med skridsikre trappetrin, skridsikre stilladsdæk på gangbroen og med fuldt gelænder.  

 

- En stige er no-go

Mikael Fejrskov vurderer, at firmaet har 30-40 snebroer til at stå rundt i landet i en sæson. Dertil kommer broer i Sverige.  

 

Afdelingschefen fortæller, at det typisk er virksomheder med mange lastbiler, der investerer i en snebro, men at firmaet også ser flere mindre vognmænd, der går sammen med andre virksomheder om at investere i en bro.  

 

- Og så har de den et fælles sted. Her er problemet bare, at så har vognmanden måske flere kilometer hen til snebroen.

 

- Mange vil måske gerne spare en snebro væk. Men det der med at stå og skrabe af på en stige, det er bare no-go. Og Arbejdstilsynet vil ikke finde sig i det.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063