IAA vender stærkt tilbage
Nyt navn, nyt format – og en anelse mindre. IAA 2022 byder på store premierer, når branchen igen samles i Hannover:
Efter fire års venten åbner verdens førende transportudstilling dørene til det, der denne gang bliver seks dage med messe, konferencer og demonstrationer på Expo-området syd for Hannover.
IAA-messen har i 2022-udgaven fået nyt navn og nyt format. IAA Transportation hedder udstillingen nu for at finde hele segmentet i og omkring vejtransport, og der er skåret to dage af åbningstiden, som i år løber fra 20.-25. september.
Covid-19 satte en stopper for messen i 2020, og de fire år, der er gået siden sidst, har heller ikke været uden konsekvenser for IAA. Corona-pandemi, øget klimafokus, krig og mangel på råvarer afspejles i en mindre – eller mere ”kompakt”, som arrangørerne selv kalder det – IAA denne gang, hvor der bliver en anelse kortere at gå, hvis man har ambition om at komme hele messen rundt. Det bunder både i lidt færre udstillere, og at nogle af de helt store aktører har valgt at indskrænke deres standareal.
IAA 2022 vil dog stadig være årets ubetinget største samlingspunkt for lastbilindustrien med deltagelse af alle Europas førende lastbilfabrikker, samt en række fra andre dele af verden. Flere af producenterne har på forhånd varslet spændende afsløringer på selve IAA – bl.a. DAF med den nye XD-serie, Mercedes’ elektriske langturstrækker mm.
Den store omstilling
Det største tema på IAA bliver utvivlsomt transportens vej mod at opfylde klimamålene og den teknologiske transformation for at nå derhen. Det har været et tema flere gange før, men til forskel fra tidligere er der denne gang en lang række konkrete, produktionsklare lastbilserier at tage udgangspunkt i – og flere stærkt på vej.
- Hvad vil være anderledes på IAA 2022? De alternative drivliner kommer i en markant større skala nu. Det er 2-3 år efter personbilerne, men det tager fart nu, og det vil se på IAA, lyder det fra Alexander Vlaskamp, topchef for MAN Truck & Bus, som deltog på et ”opvarmningsevent” i Frankfurt i sommerens løb forud IAA.
Hvilken vej branchen skal gå i forhold til alternative brændstoffer vil også være et af de store debatemner på IAA – og her er der ret stor uenighed mellem flere af de helt store aktører.
- Drivliner med brint og brændselscelleteknologi har stadig store ulemper. Kun en fjerdedel af energien går ind i drivlinen. Samtidig er prisen dyr, og det hele forudsætter grøn brint i fremtiden. Men grøn brint vil kun blive brugt til stålproduktion fremover. Det er vores synspunkt, siger Alexander Vlaskamp.
Dermed er han frontalt uenig med bl.a. Daimler Truck, som betragter brint som fremtidens drivmiddel til de lange, tunge transporter. Den diskussion forventer Karin Rådström, topchef for Mercedes-Benz Trucks, også at tage del i på IAA.
- Det er travle tider som aldrig før i forhold til, hvad vi skal bruge vores udviklingspenge til. Men hvad vil vi se på IAA i år, vil være et stort skridt mod fremtidens transport. Vi er klar til at gøre transporten fossilfri, og det er i gang her og nu. Det er i vores egne hænder som branche at få det til at ske, siger Karin Rådström.
Alle teknologier i spil
På IAA vil offentligheden for første gang få mulighed for på tætteste hold at se nærmere på nogle af de spektakulære lastbilmodeller, der er præsenteret inden for de senere år. Det gælder bl.a. Nikola Tre-serien, som har amerikanske rødder, men produceres i tyske Ulm i Iveco-regi. Den bliver vist frem på IAA i både en batterielektrisk version samt prototypen på brint-udgaven, der efter planen skal gå i produktion i slutningen af 2023.
- Vi er nødt til at spille på alle teknologier for at opfylde de krav, der stilles til os som industri. Batterielektriske køretøjer er ikke nok, vi skal også bruge brændselsceller til brint, nye vedvarende brændstoffer til forbrændingsmotoren, og alt sammen både til landevejskørsel, anlæg og landbrug, siger Gerrit Marx, topchef for Iveco, som på IAA-messen desuden forventes at fortælle mere om det nye partnerskab med Hyundai.
- Vi har haft 120 år til at forfine dieselmotoren. Vi er nu i år 1 med batterielektriske lastbiler, og vi kommer til at opleve år 1 med brint-lastbiler. Der er stor sandsynlighed for, at vi vil opleve, at alternative drivliner ikke matcher den præstation, vi er vant til fra diesellastbiler. Transport kommer til at blive dyrere end med diesel, og det skal vi vænne os til, siger Gerrit Marx.
Hygge om bålet
Alle udfordringer til trods er der lagt op til en uges flot og intens IAA-udstilling i Hannover, hvor besøgstallet over alle dage tidligere har været omkring en kvart million. Noget lignende forventes i 2022, for som Jan Heckmann, leder af IAA Transportation, udtrykker det:
- Det er hårde tider, ikke kun for vores branche, men for os alle hver især. Et event som dette, hvor branchen kan samles om lejrbålet, falder på det helt rigtige tidspunkt denne gang.
IAA Transportation 2022
Hvor: Hannover Messe
Hvornår: 20.-25. september kl. 9-18
Hvor meget: 10 euro for en dagsbillet, hvis du er lastbilchauffør