Volvos verdenspremiere
Transport Øst 2022 lagde grund til en verdenspremiere, da Volvo udstillede en Volvo FE Electric med fabrikkens nyudviklede foldedør – som man kender det fra busser. I kombination med den laveste indstigning i FE-hytten og den elektriske drivline er det Volvos nye trumfkort i kampen om renovationskunderne.
Faktisk var det netop et ønske fra dansk side, der førte til at Volvo Trucks i foråret 2021 begyndte at udvikle løsningen – og kun halvandet år senere kunne Volvo Danmark altså udstille det færdige resultat, som allerede er klar til bestilling.
- Vi så jo, at renovationsmarkedet havde behov for lav indstigning med busdør, og selvom det var et dansk ønske fra start af, så er det ikke kun i Danmark, der er behov for det. Det er en trend generelt, og vi er utroligt stolte af at kunne have verdenspremiere på den her på udstillingen, siger Peter Ericsson, adm. direktør for Volvo Danmark.
Gavner sikkerheden
Det er både sikkerheden og arbejdsmiljøet, der får gavn af den nye løsning, forklarer forretningsudviklingschef Joakim Nilsson.
- Mange er imponerede af, hvor lav og let den er at komme ind i. Og den er virkelig et behov i vores renovationssegment. De chauffører tømmer 400-800 skraldespand på en tur og hopper ind og ud af bilen hele tiden. Og så er det optimalt, chaufføren kan tværs igennem kabinen og ikke behøver gå ud på kørebanen og i trafikken, forklarer Joakim Nilsson.
- Samtidig har vi et helt unikt udsyn, fordi en meget større del af passagersiden nu er af glas. Vi har arbejdet stenhårdt på at få en ekstra glasrude foran foldedøren, så vi får synlighed af det, der foregår på gaden, helt ned på gulvniveau. Vi kan også, at det kunne passe ind i mange andre segmenter, der kører i byerne, siger han.
Langsom omstilling
Den nye løsning med busdør fås til Volvo FE-modellerne, både 4x2 og 6x2. Indvendigt er der plads til fire personer inklusiv chaufføren, og det er tilladt at lade døren stå åben imellem hvert stop, så chaufførerne hurtigt kan komme ud og ind ved de mange stop.
Og så mangler man ifølge Volvo Danmark bare at få sat skub i den grønne omstilling herhjemme, så vi kan få flere elektriske foldedørslastbiler ud og køre i de danske byer.
- Vi ser jo faktisk, at 30 procent af det lastbilsalg, vi har i dag, kunne klares med de elektriske modeller, vi allerede har lanceret. Men vi har en kæmpe udfordring i Danmark, fordi politikerne ikke har taget stilling til, om det er slutbrugerne, der skal betale merprisen, eller om vi skal fordele det mere jævnt ved at sætte nogle initiativer i gang til at støtte den her omstilling – som man fx har gjort det for personbiler ved at skrue på registreringsafgiften, siger Joakim Nilsson.