23948sdkhjf

Medvirkeransvar: Problemet kan nemt løses

Det er tilladt at sige nej, hvis man står over for en speditør, der kræver det umulige eller ulovlige. Det mener vognmand Bjarne Nielsen, BN Transport, der er en garvet herre i transportbranchen.

Han blander sig nu i den seneste tids debat om medvirkeransvar.

- Når der er tale om massive overtrædelser, så kan jeg ikke få den tanke ud af hovedet, hvor let problemet kunne løses ved at sige nej til opgaver, der ikke kan klares lovligt, så var man helt fri for diskussionen om hvem der skulle straffes. Hvis det værste skulle ske at de massive overtrædelser skulle medføre alvorlige ulykker hjælper, det da ikke at få en speditør dømt for medvirken. Jeg synes debatten går mere på at placere ansvaret end på at undgå, situationen opstår, lyder det fra Bjarne Nielsen.

Debatten og de mange forskellige holdninger til, hvem der bærer ansvaret i sager om eksempelvis grove køre- og hviletidsovertrædelser har været på tapetet i flere år, men fik for alvor nyt liv, da en bulgarsk chauffør for nylig blev stoppet på Køge Bugt Motorvejen og en kontrol viste massive overtrædelser med køre- og hviletiden, manipulation med hastighedsbegrænseren og svindel med AdBlue-systemet.

Bødeniveauet vurderes til at være på flere hundrede tusinde, ligesom der vil blive nedlagt påstand om, at chaufføren frakendes førerretten ubetinget i Danmark, oplyste politiet i en pressemeddelelse.

Flere har her på lastbilmagasinet.dk udtrykt, at de mener, der skal lægges et ansvar over på speditøren i sager som den med den bulgarske chauffør. Og ligeledes fortæller tungvognsadvokat Jacob Forman, at han oplever chauffører og vognmænd der i stor grad savner, at ansvaret ved ulovligheder ved lastbiltransport bliver bredt længere ud i transportkæden, så det ikke kun er chaufføren og vognmanden, der bliver straffet ved lovovertrædelser, men at flere inddrages i form af medvirkeransvar.

Men for Bjarne Nielsen er der én ting, der overskygger det meste i debatten om medvirkeransvar. Nemlig trafiksikkerhed.

- Der er i debatten også fremkommet en del medfølelse med de østeuropæiske chauffører, der er taget i ulovlighederne, men det er trods alt sådan, at du må sætte dig ind i de love og regler, der gælder der, hvor du bevæger dig, så den del synes jeg ikke, der er plads til, for det er trods alt trafiksikkerhed, vi taler om, lyder det fra Bjarne Nielsen.

   

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063