ITD: Politikerne må hjælpe vognmænd med gas-lastbiler
Vognmænd, der har investeret i lastbiler med gasmotor, er kommet i klemme som følge af priserne på gas, der er steget dramatisk i den senere tid. Det har ifølge ITD ført til, at gaslastbiler holder stille, og vognmandsforeningen efterlyser derfor nu politisk handling.
- Der er flere og flere vognmænd, som har spritnye gaslastbiler holdende i rækker på gårdspladsen, som de simpelthen ikke har råd til at køre med, fordi gasprisen er eksploderet. Og selvom dieselprisen også har været på himmelflugt, er det nu markant billigere at købe transport med diesel, så det giver sig selv, at kunderne nu vælger gas fra, siger John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.
- Det efterlader de vognmænd, som er gået forrest i den grønne omstilling, og som har gjort præcis det, som politikerne bad om, i en helt uacceptabel situation, mener ITD-formanden.
- Vi efterlyser simpelthen en plan fra politikerne på den situation, som vognmændene står i. For man kan ikke først bede branchen om at skifte til gas for derefter at lade dem i stikken, fordi det viser sig at være et dårligt råd, man gav dem, siger John Skovrup.
Salget af gaslastbiler er især steget syd for den danske grænse, og bl.a. den tyske stat har ydet støtte til indkøb af gaslastbiler, ligesom gasdrevne lastbiler er fritaget for at betale den tyske vejskat, maut.
- Salget af gaslastbiler er steget de senere år bl.a. fordi man har kunnet modtage støtte til indkøb af dem. Men tager man gaslastbilerne ud af ligningen, vokser kapacitetsproblemerne i branchen, og det forstærker den igangværende forsyningskrise, siger John Skovrup.
Ud over løsninger på den aktuelle gasproblemstilling opfordrer ITD transportministeren og regeringen til at komme med en langtidsholdbar plan for den grønne omstilling, som branchen kan handle efter.
- indtil videre har regeringen kun varslet flere afgifter, men det kan erhvervet ikke bære i den situation, vi står i. Der bliver nødt til også at komme noget den anden vej. Der skal kigges på afgiftslettelser, fradragsordninger og andre tiltag, der kan få sænket priserne for transportvirksomhederne uden unødigt bureaukrati. Ellers vil både dansk erhvervsliv og helt almindelige danskere se ind i en tid med kraftigt stigende omkostninger og priser, siger John Skovrup.