Endnu en ommer: Vinterudbud trækkes tilbage
På baggrund af de indkomne tilbud på udbuddet af vintertjeneste på kørebaner, som blev sendt i udbud i april 2022, har Vejdirektoratet besluttet at trække udbuddet tilbage.
Det sker blandt andet fordi, at de indkomne tilbud ligger langt over i pris, og der er desuden ikke afgivet tilbud på 18 ud af de i alt 81 udbudte ruter rundt omkring i landet.
Vejdirektoratet har nu inviteret branchen til et møde for at orientere om, hvad der kan gøres for, at flere virksomheder byder på vintertjenesten, når den i midten af juli måned bliver genudbudt.
Drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt, Vejdirektoratet, siger:
- Vi har haft en tæt dialog med branchen om, hvordan vi i Vejdirektoratet kan skrue et udbud sammen, som vognmændene kan se sig selv i. Vi kigger blandt andet på beredskabsperioder, responstider, varsling og andre tiltag, som skaber mere fleksibilitet for vognmændene. Vi ser på rigtig meget i forhold til situationen her og nu, men også i relation til de kommende sæsoner. Vejdirektoratet går målrettet efter en løsning, så vejene naturligvis bliver saltet og ryddet, når vi får frostgrader igen. Det er en samfundskritisk opgave, som betyder noget for alle trafikanter.
Ifølge Vejdirektoratets oplysninger er der en række faktorer, som kan have haft indvirkning på de høje tilbud og de manglende tilbud på en række ruter. Det drejer sig blandt andet om de generelt stigende omkostninger i samfundet, mangel på arbejdskraft i transportbranchen og usikkerhed angående arbejdstidsregler for chauffører.
Især sidstnævnte - arbejdstidsreglernes betydning for udførelsen af vintertjeneste - var det helt store kritikpunkt fra branchen, da Vejdirektoratet sendte udbuddet ud for første gang i starten af året - for så at trække det tilbage efter kritik.
Kort før påske sendte Vejdirektoratet dog udbuddet ud for anden gang - og fik stor kritik for ikke at have løst problemerne i det første udbud. Og nu bekræfter de indkomne bud altså, at udbudsmaterialet ikke har været godt nok.
- Vi har haft møder med en række entreprenører, som i forvejen har god erfaring med vintertjeneste, for at få afdækket, hvad der ligger bag de manglende bud og deres tanker om årsager til de høje bud. Det er guld værd for os, for det er input, som vi kan arbejde videre med, så vi, når vi genudbyder vintertjenesten, rammer mere præcist i forhold til de udfordringer, branchen står med, og som vi jo også kender fra andre dele af transport- og byggesektoren i kølvandet på invasionen af Ukraine og stigende priser i samfundet generelt, siger drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet vil blandt andet ændre beredskabsperioden, hvor vognmændene skal stå klar til eksempelvis at rykke ud fra den 1. oktober til den 15. oktober. Perioden går fortsat frem til den 30. april i foråret. Ændringen af beredskabsperioden sker ud fra en gennemgang og vurdering af historisk data om vintrene fra 2015 til og med foråret 2022.
Saltberedskabet, hvor vognmændene skal stå klar til at rykke ud for at salte kørebanerne, rykker ligeledes fra den 1. oktober til den 15. oktober, mens sneberedskabet reduceres fra den 1. november til den 15. november og fra den 15. april til den 30. marts i begyndelsen af det nye år.
Det er igen de historiske data om snefald, som understøtter, at perioden for snerydning kan reduceres, og at opgaven i øvrigt kan varetages af saltbilerne.
Fakta om vintertjeneste-udbuddet
Vejdirektoratet modtog tilbud på 63 ud af de i alt 81 udbudte ruter rundt omkring i landet fordelt på i alt 23 tilbudsgivere. De 18 ruter, hvor der ikke er afgivet tilbud, udgør i alt 22 procent.
Vejdirektoratets bygherreoverslag er på i alt 35,7 millioner kroner per år, hvilket er baseret på et gennemsnit af forbruget for de tre forudgående sæsoner. De indkomne tilbud løb op i i alt 100,2 millioner kroner per år.
Det er Vejdirektoratets forventning, at udbuddet for vintertjeneste vil blive genudbudt omkring midten af juli måned med frist for bud en måned efter.