23948sdkhjf

DI stærkt kritisk over for forslag om km-takst

- Aftalen vil gøre det væsentligt dyrere for virksomhederne at få transporteret varer og gods rundt i Danmark. Transportbranchen skal af med en milliard kroner i højere afgifter, og det bliver besluttet på et tidspunkt, hvor prisen på brændstof i forvejen er rekordhøj, og kapaciteten i branchen er udfordret. Det vil uden tvivl gøre det dyrere at få transporteret sine varer rundt i Danmark. Det bliver dyrere at drive virksomhed i Danmark, og virksomhederne har intet andet valg end at skubbe regningen videre til forbrugerne-

Sådan lyder det fra Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, om den aftale om en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 ton – og senere 3,5 ton – som ifølge en aftale mellem regeringen og dens støttepartier skal indføres fra 2025.

- Min umiddelbare vurdering er, at klimaeffekten af de højere afgifter er begrænset. De klimavenlige lastbiler på el eller brint koster omkring tre gange så meget som en almindelig lastbil. De er heller ikke teknisk på et niveau, så de i alle tilfælde kan erstatte konventionelle lastbiler. Og der er ikke en krone i aftalen til at støtte virksomhedernes køb af grønne lastbiler. Derfor vil afgiften ikke føre til, at et stort antal grønne lastbiler kommer ud på vejene, siger Karsten Lauritzen.

Aftalen indeholder også 11 konkrete tiltag til at øge længden og vægten på lastbiler og vogntog – for at give mulighed for mere effektiv transport.

- Det er positivt, at man hæver totalvægten for lastbiler. Det betyder, at de kan transportere mere gods med den samme mængde energi. Det er dog helt uforståeligt, at det først sker i 2025 frem for at høste de klimagevinster allerede nu, siger Karsten Lauritzen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082