Samarbejde og digitale løsninger øger sikkerheden på byggepladsen
Maskin- og materieludlejningsvirksomheden, GSV og kranproducenten, HMF, har mere end danske rødder tilfælles. For begge firmaer er digitale løsninger centralt i målet om at skabe sikkerhed og tryghed på de danske byggepladser. GSV har netop indkøbt 7 HMF kraner til formålet, og vi har spurgt GSV’s indkøbs- og flåde direktør, Henrik Christensen, om arbejdet med at skabe sikre og effektive byggepladser.
Måske har du set de tre bogstaver på en byggeplads-container? GSV er nemlig Danmarks største udlejer af materiel til bygge- og anlægsbranchen, og deres logo kan du spotte på de fleste byggepladser i landet. På skure, arbejdsplatforme, lifte, maskiner - Alt hvad entreprenøren nu kunne stå og mangle.
Og sådan noget materiel skal jo løftes og fragtes. Derfor tog GSV i sin tid fat i en anden dansk virksomhed, nemlig HMF, for at skabe en flåde af lastbilkraner.
- For os er det vigtigt at sikre vores medarbejdere ude på byggepladserne. Det betyder også, at de ikke skal udføre nogen form for skæve eller tunge løft. Derfor bruger vi biler med lastbilkraner til flytning af al materiel på byggepladserne, fortæller Henrik Christensen.
I 2015 indkøbte GSV dermed de første lastbilkraner fra HMF. Kranerne fra dengang er stadig i brug, og siden da har GSV genindkøbt de danskproducerede kraner af flere omgange.
Stigende fokus på sikkerhed i byggebranchen
Det er ikke for ingenting, at GSV har sikkerhed som en hovedprioritet. Sikkerhed er nemlig noget af det der er stigende fokus på i bygge- og anlægsbranchen. Henrik Christensen selv har arbejdet ved GSV siden 2005, og mærket hvordan branchen har udviklet sig i retning af mere digitalisering, sikkerhed og miljø. Især i de seneste 5-10 år.
Netop derfor har Henrik Christensen og GSV også stor fokus på at udnytte de digitale muligheder til at forbedre sikkerheden og mindske miljøbelastningen. For Henrik hører tingene nemlig sammen:
- Skal du have fokus på miljø og sikkerhed, så skal du også have fokus på digitaliseringen og bruge dine data.
Ved at udnytte de digitale løsninger har GSV blandt andet fuldt overblik over, hvilket udlejemateriel der står stille, og kan dermed sørge for at de kommer i brug. Således sikrer de maksimal udnyttelse af alle deres maskiner, og der produceres ikke flere end nødvendigt. Ligeledes har deres kunder adgang til en digital platform, hvor de kan monitorere deres egen brug af maskiner, se deres CO2 regnskab, og dermed maksimere udnyttelsen af maskiner.
Sikkerheden monitoreres også digitalt, og derigennem kan GSV sikre sig at der ikke sker fejl og misforståelser på byggepladserne.
- Sikkerheden er tårnhøj hos vores kunder – og dermed også hos os selv. Vi tager gerne tiltag som har en meromkostning, hvis det kan sikre vores medarbejderes og alle på byggepladsens sikkerhed. Jeg vil sige, at sikkerhed er vores højeste prioritet som virksomhed, fortæller Henrik Christensen.
Netop derfor var EVS stabilitetssystemet en vigtig feature på HMF kranerne. EVS overvåger nemlig bilens stabilitet i alle kranens arbejdsområder og advarer brugeren, hvis stabiliteten er tæt på max. En vigtig funktion på en byggeplads, hvor der kører trucks, render mennesker, og generelt er fart på. Ved hjælp af EVS, er kranbilen endvidere fuld stabil selvom støttebenene ikke er helt ude – dermed kan der arbejdes med kran selvom pladsen på byggepladsen er trang.
Holdbarhed, sikkerhed og gensalgsværdi = genkøb
GSV’s flåde indeholder efterhånden en del HMF kraner. Firmaet købte de første biler med HMF kran tilbage i 2015. I 2021 blev flåden udvidet med yderlige 9 biler med 910K og 1920K kraner og senest er 7 nye biler med HMF 1920K lastbilkraner kommet til.
GSV benytter de samme kranbiler på alle byggepladser så brugerne nemt kan skifte herimellem. Valget om den rette bil er blevet taget med kyndig rådgivning fra HMF partner, Brande Vognfabrik, og så er brugerne selv blevet taget med på råd. For som Henrik Christensen siger:
- Det er jo chaufførernes kontor – deres arbejdsredskab. Så nytter det jo ikke noget, jeg sidder og tager beslutningen om det.
Efter praksissen ”flertallet bestemmer” blev det således til Scania biler med HMF kraner. Og især 3 kendetegn ved HMF kranerne blev afgørende for valg og genvalg af HMF’s lastbilkraner ifølge Henrik. Nemlig sikkerheds-features, driftssikkerhed og gensalgsværdi.
- For brugerne var det kranens sikkerheds-features og det operationelle der blev afgørende. Kranen virker jo super godt, og det er altså det vigtigste for vores chauffører ude på byggepladserne.