DTL-direktør tordnede mod de danske myndigheder
DTL’s adm. direktør, Erik Østergaard, brugte sin beretning på lørdagens generalforsamling i Kolding til at revse de danske myndigheder for deres indsats – eller mangel på samme – i en række vigtige sager for lastbilvognmændene i årets løb.
- Enhver fornuftig tanke forsvinder, og vognmændene står tilbage som tabere, tordnede Erik Østergaard.
- Et grelt eksempel er det paradoks, at et nyt køretøj, ikke kan blive indregistreret til godskørsel for fremmed regning, hvis vognmanden ikke er i besiddelse af en godskørselstilladelse til bilen. Det bestemmer Motorstyrelsen. Men Færdselsstyrelsen udsteder ikke vognmandstilladelser, medmindre køretøjet er indregistreret på forhånd. Voila. Vognmanden må derefter fæstne lid til sin egen kreative tænkning. Det er ikke godt nok, sagde DTL-direktøren.
Han fremhævede også Vejdirektoratets udbud for vintertjeneste i de kommende år. Her havde myndighederne udsendt et udbud, trukket det tilbage efter kritik – og derefter udsendt det igen uden at have løst de punkter, der blev kritiseret i det oprindelige udbud.
- Det er efterhånden blevet sådan, at vognmændene har deres hyr med at få dagligdagen til at fungere bare nogenlunde i overensstemmelse med virkeligheden. For det skal ofte ske på trods af offentlig regulering for at give mening, sagde Erik Østergaard.
Den grønne omstilling fik naturligvis også et par ord med på vejen – hvor der igen blev efterlyst mere konkret handling og retningsvisning fra politikere og myndigheder for, hvilken vej transportbranchen skal gå på den længere bane for at nedbringe CO2-udslippet. Branchen skal ikke være ”forsøgskaniner” for tvivlsomme forsøg og midlertidige løsninger, betonede han.
- Der skal være et politisk pejlemærke. Strategien skal indeholde et svar på, hvordan man opnår mest mulig omstilling med mindst mulige omkostninger for erhvervet, sagde Erik Østergaard.