23948sdkhjf

Lastbilræs går den grønne vej

Væddeløb med hårdtpumpede lastbiler på langt over 1.000 hestekræfter rimer ikke på bæredygtighed – eller hvad? Truckrace-feltet har taget de første skridt på vejen mod en CO2-neutral sport

15 lastbiler og deres chauffører er klar til at kæmpe om titlen som europamester i truckrace for 2022-sæsonen, som bliver den mest bæredygtige udgave af den dieseltunge sport nogensinde.

For selvom lastbiler i brølende kapløb med op til 160 km/t på langsiderne på Europas motorbaner ikke lyder til at harmonere med klima og miljø, så har tidsånden også indhentet truckrace-sporten, som har sat sig for at blive fuldstændig CO2-neutral – og i de seneste år har taget de første grønne skridt i den retning.

Alle racetrucks i feltet bliver således fodret med 100% HVO-diesel, som er et fossilfrit dieselprodukt fremstillet af bæredygtige råvarer, som ikke udleder CO2 i atmosfæren.

- Vi har lagt fundamentet til vores grønne omstilling, og med introduktionen af et 100 % bæredygtigt brændstof har vi bevist, at det er muligt at sikre lavere CO2-udledning og demonstrere det på banen. Biodieselen har bevist sit værd under de mest ekstreme racerforhold uden at påvirke ydeevnen på banen, siger Rolf Werner, løbsdirektør fra organisationen FIA med ansvar for truckrace-sæsonen.

Amputerede sæsoner

De HVO-drevne konkurrence-lastbiler føres desuden an af den officielle ”pace truck”, som Iveco leverer – i en udgave med gasmotor. Iveco S-Way NP-modellen kører selvfølgelig på biogas i flydende form og er altså løbets andet eksempel på en miljøvenlig brændstofteknologi.

- Det er en spændende tid for vores mesterskab, og vi ser frem til at skyde sæsonen i gang, udtaler løbsdirektør Rolf Werner.

Og der er grund til at krydse fingre for en sæson 2022 med færre afbrydelser og problemer end de seneste par år. Corona-pandemien satte en stopper for større forsamlinger og aflyste store dele af især 2020-sæsonen, som endte uden en officiel kåring af en europamester. Corona ramte også noget af 2021-sæsonen, som desuden også blev amputeret af de katastrofale oversvømmelser i Tyskland i sommerens løb, som betød aflysning af det traditionsrige grandprix på Nürburgring.

Otte løb i kalenderen

Truckrace-kalenderen i 2022 indeholder i alt otte grandprix og starter i Misano i slutningen af maj – efter dette blads deadline. Godt fire en halv måned senere kåres vinderen ved det afsluttende løb på Jarama-banen nær den spanske hovedstad, Madrid – efter at kørerne har tilbagelagt tusindvis af kilometers ræs med vilde overhalinger og voldsomme opbremsninger, drevet frem af HVO og til dels biogas.

Spørgsmålet er så, hvor længe der går, før vi begynder at se de første elektrisk drevne racetrucks med batterier eller brint som brændstof? Det vil utvivlsomt blive et af de afgørende skridt på truckrace-sportens ambitiøse rejse mod en fuldstændig CO2-neutral sport senest i 2038.

EM i truckrace 2022

Misano, Italien                           21.-22. maj

Hungaroring, Ungarn               11.-12. juni

Slovakia Ring, Tjekkiet             2.-3. juli

Nürburgring, Tyskland             16.-17. juli

Most, Tjekkiet                             3.-4. september

Zolder, Belgien                           10.-11. september

Le Mans, Frankrig                       24.-25. september

Jarama, Spanien                         1.-2. oktober

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062