23948sdkhjf

Volvo Trucks åbner batterifabrik i Belgien

Volvo Trucks åbner sin første samlefabrik for batterier. Den er placeret i Gent i Belgien og skal levere monteringsklare batterier til Volvo Trucks’ komplette program af fuldelektriske, tunge lastbiler.

- Denne investering viser vores stærke engagement i at elektrificere lastbiltransporten.
I 2030 vil mindst 50 % af alle lastbiler, Volvo Trucks sælger globalt, være elektriske, og allerede i 2040 vil vi være en CO2-neutral virksomhed, siger Roger Alm, president for Volvo Trucks.

I den nye batterifabrik vil battericeller og -moduler fra Samsung SDI blive samlet i batteripakker, der er skræddersyet til Volvo Trucks' kraftige elektriske lastbilserie Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Serieproduktionen starter i tredje kvartal i år.

Kortere gennemløbstider og øget effektivitet

Hver batteripakke har en kapacitet på 90 kWh, og kunden kan vælge op til seks batteripakker (540 kWh) i sine lastbiler. Antallet af batterier afhænger af hver enkelt kundes specifikke ønsker til rækkevidde og krav til lasteevne.

- Ved at integrere batterimonteringen i vores eget produktionsflow kan vi forkorte gennemløbstiderne for vores kunder og sikre leveringen af højt ydende batterier samtidig med, at vi øger effektiviteten, tilføjer Roger Alm.

Volvo Trucks' batterier er designet, så de senere kan genopbygges, renoveres og genbruges. Selve batterifabrikken er drevet af 100 % vedvarende energi.

Elektriske løsninger til de fleste transportbehov

Med produktion af tre kraftige, fuldelektriske lastbilmodeller, der indledes i Europa i år, vil Volvo Trucks tilbyde i alt seks fuldelektriske lastbilmodeller globalt. De dækker alt fra bydistribution og renovationskørsel til regional transport og entreprenørkørsel.

- Vi startede serieproduktionen af elektriske lastbiler allerede i 2019 og er førende på markedet både i Europa og i Nordamerika. Med den hurtige udvikling af lade-netværk og forbedringer inden for batteriteknologi er jeg overbevist om, at vi vil se en hurtig transformation af hele lastbilbranchen i den allernærmeste fremtid, slutter Roger Alm.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.229