23948sdkhjf

- Ved den første bøde slutter en æra

Kommentar til denne artikel:

I disse tider, hvor der er en voldsom mangel på dels hænder, men også materiel, kan det undre, at man går så voldsomt til stålet over for os chauffører, os som fik lempet visse dele af køre- og hviletidsreglerne, da pandemien var på sit højeste.
Ja, dengang blev vi nærmest udråbt som helte og helgener, selvom vi egentlig bare gjorde det, som vi alle dage har gjort og faktisk gerne vil blive ved med, nemlig at passe vores arbejde og ikke andet.

Størstedelen af de chauffører, jeg kender, inklusive mig selv, ytrer, at ved den første bøde for ikke at overholde arbejdstidsdirektivet så bliver nøglerne lagt på hylden, og en æra i hvert vores liv er slut. For mit eget vedkommende er det en æra, som startede, da jeg var barn og lå i barnevognen, og øjnene var ved at trille ud af hovedet, hver gang der kom en lastbil kørende til eller fra Faxe Kalkbrud. En æra, der har bragt mig fra Polarcirklen i nord og til Spanien i syd. En æra, som skulle have mundet ud i en selvstændig virksomhed, men, som jeg må se i øjnene, kun forbliver en drøm.

Vi har alt rigeligt med regler at arbejde med til daglig. Når jeg fortæller folk bare om køre- og hviletidsreglerne, så er de ved at tabe både øjne, næse og mund af forbløffelse, og at kalde arbejdstidsdirektivet for en sikkerhedsmæssig foranstaltning er direkte til grin.

Man kan undres over, at det er okay, at politikere, store som små, kan få lov at arbejde som det passer dem, læger ligeså samt ordensmagten, men det er jo nok, fordi vi har en sladrehank til at sidde lige over forruden, og det kun tager dem et splitsekund at skrive bøden.

Det eneste, det her afføder, er en mulig strejke, som jeg er stor tilhænger af, masseflugt fra branchen og et erhverv, vi engang kunne være stolte af, som stille og roligt forsvinder langt hen ad vejen.


Vi vil se eksportbiler, som skal til at være delebiler, så chaufførerne fremover skal arbejde i turnusordninger af måske 3-4 dage om ugen med mindre i indtjening til følge samt alle de, specielt mindre, vognmænd, der hen ad vejen vil knække nakken.

Kald mig bare pessimist, og prøv gerne at bilde mig ind, at vi kun vil få bøder, hvis vi overskrider køre- og hviletidsreglerne, men jeg tror ikke på, det bliver så nemt. Første snit, der ses, for at der kan sendes en bøde afsted, så kommer den også. Det er typisk sådan, det foregår i dag - med få undtagelser - så hvorfor skulle fremtiden se anderledes ud?

Franck Bonvang Andersen
9990 Skagen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109