Trofast R 500 erstattet af økonomisk R 500
Lige før årsskiftet fik Hanstholm Containertransport leveret en ny Scania R 500 A6x2/4 twinsteer sættevognstrækker. Den afløste en Scania R 560 fra 2013 med godt og vel en million km på tælleren, men denne gang erstatter Hanstholm Containertransport nyeste Scania en trofast R 500 med ca. 1.250.000 km og 11 år på de danske landeveje.
Ud over, at typebetegnelsen er R 500 både på den gamle og nye Scania, er der både lighedspunkter og forskelle på bilerne. De er begge 4-akslede og opbygget med wirehejs, men mens den gamle er en R 500 B 8x2 med to foraksler og løftebogieaksel bagest, er den nye en R 500 B 8x2*/& fra Scanias nyeste lastbilgeneration med foraksel og triplebogie inkl. løftbare og styrbare støtteaksler både foran og bag trækakslen. Og så er der trods alt 11 år mellem bilerne, hvor både brændstoføkonomi, trafiksikkerhed og driftssikkerhed har taget kæmpe skridt fremad.
Euro-normen blev dens skæbne
- Selv om de gamle V8’ere kørte upåklageligt og næsten ikke var til slide op, blev deres Euro-norm deres skæbne, har indehaveren af Hanstholm Containertransport A/S, Jens H. Petersen aka. ”Container-Jens” tidligere fastslået. Hanstholm Containertransports biler skal kunne køre overalt og så langt på literen som muligt, og med miljøzoner her, der og allevegne, går den ikke længere med Euro 5 uden partikelfilter. Euro 5 er bare hverken sexet eller økonomisk mere i forhold til en sprød 6-cylindret i kombination med Scanias nyeste G33CM-gearkasse.
- Fleksibilitet er afgørende når vi kører med alt fra biprodukter fra fiskeindustrien og nedkølet blod fra slagterierne over køkkener og industrirenovation til flis, grus og muldjord. Vi råder over forvogne og trækkere, forskellige typer tip-, tank- og køletrailere, påhængsvogne, kærrer osv. Og vi kører lokalt, nationalt og internationalt, fortæller vognmanden.
Det er Stiholts mand i Thisted Lars Pedersen, der har leveret bilen, som han har gjort det mange gange tidligere.
Hanstholm Containertransport råder over en god snes lastbiler, hvoraf hovedparten er Scania. Den nye R 500 er omfattet af vedligeholdelsesaftaler med udvidet drivlinedækning hos Stiholt lige som en stor del af firmaets øvrige Scania.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.