Win-win: - Vi effektiviserer, og det kommer klimaet til gode
Dansk Erhverv Transport ser meget positivt på, at der nu igangsættes et forsøg med dobbelttrailere. Initiativet vil effektivisere lastbiltransporterne og bidrage til at ned-bringe CO2-udledningen. Derfor er det afgørende, at forsøget på sigt bliver udbredt til flere strækninger i landet og videre til Sverige over Öresundsbron.
- Vi er meget glade for, at transportministeren har besluttet at igangsætte en forsøgsordning med dobbelttrailere. Det har vi presset på for at realisere gennem lang tid, ikke mindst sammen med resten af branchen i klimapartnerskabet for landtransport, da det er et ”win-win”-forslag – vi effektiviserer transporterne og samtidig kommer det klimaet til gode, siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport og retter en tak til en bestemt herre på Christiansborg.
- Der skal også lyde stor ros til bl.a. Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, for det store politiske arbejde han har udført for at muliggøre forsøget.
Også hos Dansk Erhverv mener man, at forsøget skal gøres større, så flere veje kommer med.
- Forsøget bør være et første skridt hen mod løbende at udvide ordningen til andre stræk-ninger i landet, ligesom man gjorde med modulvogntogsnettet. Og så er det vigtigt, at forsøgsordningen gælder Aarhus-området, da der her ligger fragtcentraler, som skal inklu-deres fra starten af, siger Jesper Kronborg og tilføjer:
- Det er afgørende, at de politiske parter bag ordningen har besluttet at gå videre med idéen om at forlænge strækningen over Öresundsbron, da Sverige også kører forsøg med dob-belttrailere og flere af vores medlemmer opererer grænseoverskridende.
Med den politiske aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 blev der afsat 1 mio. kr. til at gennemføre en analyse af dobbelttrailere.
Analysen var færdig i december 2021 og ligger til grund for beslutningen.