Flemming Thisgaard får den første nye DAF XF i Danmark
Da vognmand Flemming Thisgaard fra Give i starten af denne uge fik overrakt nøglerne til en splinterny DAF XF 480 sættevognstrækker af salgskonsulent Klaus Hauge fra ESA Trucks Danmark i Kolding, var det ikke til hvilken som helst ny DAF. Det var nemlig den allerførste XF-model fra DAFs nye lastbilgeneration NGD (New Generation DAF), der er blevet indregistreret i Danmark. Det er samtidig den nye lastbil, som Flemming Thisgaard har været mest spændt på at få leveret, siden han startede som vognmand for 23 år siden.
- Jeg har ca. 35 svenske lastbiler i min flåde, og denne XF’er er den første splinternye DAF-sættevognstrækker, jeg har købt. Jeg glæder mig meget til at se, hvordan den bliver modtaget blandt mine chauffører, siger han.
Flemming Thisgaard har ca. 30 trækkere, der er beskæftiget med alt fra stykgodstransport i gardintrailere til elementtransport på specialtrailere samt en god håndfuld forvognen med wirehejs og overføringshængere, der primært er beskæftiget med kørsel med kartofler og andet, der kan transporteres i containere. Det sker primært i det midtjyske, men Flemming Thisgaards lastbiler kommer over hele Danmark. Blandt kørselsopgaverne er også entreprenør- og krankørsel med grus og jord, maskintransport med nedbygget blokvogn, temperaturfølsom transport i køletrailer og sågar kurérkørsel med varevogn.
Flemming Thisgaard har allerede sat chaufførnavn på den nye DAF. Det bliver dog ikke ham eller hende, der fik æren af at køre den nye bil hjem fra ESA Trucks til Give. Det fik til gengæld Flemming Thisgaards far Kirstein Thisgaard, der i en alder af 87 år stadig hjælper til i vognmandsforretningen med at køre lastbiler til og fra syn, på værksted og som denne gang køre de nye lastbiler hjem fra forhandleren.
Har flirtet med DAF tidligere
- For nogle år siden købte jeg en 4-akslet DAF-containerbil og kørte med i et par år. Den kørte rigtig godt, men denne nye XF’er er min første nye trækker, siger han.
Flemming Thisgaard råder over eget værksted med to mekanikere. De klarer den normale vedligeholdelse på hele vognparken inkl. trailere og påhængsvogne samt de allerfleste reparationer.
- Med min nuværende lastbilflåde kan jeg nøjes med et meget lille lager af reservedele. De fleste reservedele passer på mange forskellige typer fra det samme mærke, hvilket gør det nemt at håndtere, forklarer Flemming Thisgaard.
Han regner dog ikke med at skulle have DAF-reservedele på lager til den nye XF’er lige med det første:
- Min nye DAF XF bliver leveret med 3 års fuld fabriksgaranti op til max. 500.000 km. Det giver mig ro i maven, og jeg er overbevist om, at den ikke kræver mere vedligeholdelse end de andre mærker på markedet. Jeg er sikker på, at jeg har fået en meget konkurrencedygtig pakkeløsning fra ESA Trucks, fastslår han.
Fakta om Flemming Thisgaards nye - og Danmarks første - DAF XF 480:
Chassistype: 6x2*4 FTN, dvs. 3-akslet trækker med én trækaksel samt styrbar bogieaksel bag trækakslen
Drivline: 6-cyl., 12,9 liters DAF MX13-rækkemotor på max. 483 hk/2.500 Nm og Eco Performance styringssystem for optimering af brændstoføkonomi, 12-trins ZF TraXon 12TX2210-gearkasse med direkte topgear samt fuldautomatisk gearskiftesystem, enkeltreduceret DAF SR1344-bagaksel med mekanisk differentialespærre, udveksling 2,38:1.
Chassis: 3-akslet med på 8-tons foraksel med parabelfjedre og 20-tons bogie med 4-bælgs luftaffjedring på trækaksel og 2-bælgs luftaffjedring på mekanisk styrbar og hævbar bogieaksel, 3.400 mm akselafstand.
Førerhus: XF luksus-sovekabineførerhus med højt tag. Samlet længde 2.360 mm (ekskl. sidespoilere), heraf 165 mm forlænget front for optimering af aerodynamik iht. EU-direktiv EU 96/53. Luksus luftaffjedret førersæde med høj ryg samt to-trins sædevarme, Cinema-klapsæde i passagersiden. Velourindtræk på sæder, tekstilbeklædning på loft, vægge og gulv. Læderrat. DAF Luxury Infotainment-system med 10,1” touchscreen, integreret DAB/DAB+/FM-radio med streamingfunktioner via USV, Bluetooth-funktion til to eksterne mobiltelefoner, fuldautomatisk klimaanlæg med integreret aircondition samt ekstra 3,6 kW vand-luft kabine- og motorvarmer, DAF Connect flådestyringssystem med online-forbindelse for overførsel af bl.a. lastbil-, chauffør- og positioneringsdata.
Opbygning: ESA Line med Jost luftforskydelig drejeskammel, heldækkende aludørk foran og bag drejeskammel, 500 liter fabriksmonteret brændstoftank i venstre side samt integreret værktøjsskab i højre side bag heldækkende sideskørter. 80 liter AdBlue-tank monteret ved venstre forskærm under førerhuset.
Reklamationsbestemmelser: DAF Garanti Plus - dækker hele køretøjet (ekskl. deciderede sliddele) i ét år samt drivlinen i tre år/op til max. 500.000 km samt havaridækning i 1 år inkl. international ITS-service.
Levering: Salgskonsulent Klaus Hauge, ESA Trucks Danmark A/S i Kolding.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.