Kontrol med eller uden en retskendelse vækker nye spørgsmål
Færdselsstyrelsen får ikke fri adgang til at foretage virksomhedskontrol uden en retskendelse.
Torsdag blev lovforslag L62 nemlig behandlet i Folketinget, og her blev Venstres ændringsforslag om, at transportministerens forslag om at give Færdselsstyrelsen beføjelser til at foretage kontrol af en virksomheds forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v. uden retskendelse skulle udgå, vedtaget.
Op til forhandlingen torsdag havde Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, spurgt transportministeren ind til, hvad der vil være den juridiske situation, hvis Færdselsstyrelsen under et kontrolbesøg uden retskendelse om køre- og hviletider finder oplysninger om noget, der skal være retskendelse til at kontrollere. Og om styrelsen så skal ignorere de fundne oplysninger, fordi de derved er fundet på uretmæssig vis?
- I forhold til spørgsmålet om de tilfælde, hvor Færdselsstyrelsen har sikret adgang til f.eks. lokaler uden en retskendelse fx efter færdselslovens § 86 a, stk. 5, om kontrol af køre- og hviletidsregler, og Færdselsstyrelsen i forbindelse med et sådant tilsyn får kendskab til oplysninger om regelbrud eller lignende uden for rammerne af køre- og hviletidsreglerne, vil det bero på en konkret vurdering, om oplysningerne kan anvendes til andre formål, lyder det fra transportministeren i et skriftligt svar til Transportudvalget.
- Det vil ikke i alle tilfælde være tilfældet, men vil i givet fald bero på en konkret vurdering af bl.a. oplysningens nærmere beskaffenhed, den kontekst, hvori oplysningen påtænkes anvendt, det retlige grundlag herfor med videre, fortsætter han.
Henning Hyllested har været fortaler for, at man skulle kunne tillade virksomhedskontrol uden en retskendelse, og ved torsdagens andenbehandling af L 62 i Folketinget havde han flere kradse bemærkninger til, at der er et flertal uden om regeringen for ikke at give myndighederne fri adgang til at foretage virksomhedskontrol uden en retskendelse.
- At man ikke vil tillade virksomhedskontrol uden en retskendelse, er en svækkelse af kontrollen. Vi har det i forvejen, blandt andet når der skal kontrolleres køre- og hviletid osv. Nu kan vi få den situation, hvor Færdselsstyrelsen kommer tilstede, fordi de vil kontrollere køre- og hviletid. Det kan de gøre uden en retskendelse, og hvis de så opdager, den også er gal med vandelskravet osv., osv., så må de ikke tage hensyn til det, sagde Henning Hyllested og kaldte det en vanvittig situation at sætte styrelsen i.
Kommentarerne fra Hyllested fik transportministeren til at bede om ordet.
- Det er korrekt, at det ikke er fuldstændig klart, hvad det kan få af konsekvenser i forhold til kontrol, som hr. Henning Hyllested rigtigt gør opmærksom på, som vi også har svaret ved et skriftligt spørgsmål. Regeringen vil overveje nøje, om der kan være behov for at foretage sig andre tiltag.
- Det skal siges for en god ordens skyld, at langt størstedelen af Færdselsstyrelsens kontrol foregår i god ro og orden. Uden problemer udleverer de mange lovlydige virksomheder inden for transportbranchen deres dokumentation, når Færdselsstyrelsen møder op. Men det er klart, at der kan være eksempler, hvor en virksomhed modsætter sig samarbejde og i den situation må vi selvfølgelig overveje nøje, om der kan være andre tiltag man skal gøre for at sikre sig, at en virksomhed holdes ansvarlig i den her situation. Og stiller det fornødne materiale til rådighed. Der er jo en dokumentationspligt.
Hos Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, var der torsdag glæde over, at lovforslaget om virksomhedskontrol uden en retskendelse udgår af L 62.
- Det er en farlig glidebane for retssikkerheden, hver gang vi ved lov tillader, at myndigheder kan foretage uvarslet kontrol af virksomheders lokaler og papirer m.v. UDEN dommerkendelse. En god dag for retssikkerheden, skrev han umiddelbart efter afstemningen i folketingssalen på det sociale medie LinkedIn.