- Spring ud i det, min ven.
Kommentar til dette indlæg:
Næh, Carsten Nielsen; det er ikke, som da vi andre begyndte at køre lastbil.
For det første havde mange lært at køre traktor på landet allerede fra 6 - 7-årsalderen, så dét med at håndtere et motorkøretøj var på plads. Dernæst lærte man at køre med både tohjulede og firehjulede påhængsvogne og sågar endda med to efter hinanden. Det var noget af en udfordring for en ti-årig at bakke traktor, tohjulevogn og firehjulevogn ind i laden, endda med et hø- eller halmlæs, man ikke kunne se bagud for. Tillige havde vi heller ingen spejle, så kunne man dét, kunne man også meget nemt køre en bette lastbil; man skulle bare lige lære dét med kraftudtag og tippelad.
Jeg begyndte at køre lastbil som 10-årig i en grusgrav, hvor man brugte en uindregistreret ældre lastbil til at "køre fra værket;" dvs. at tømme magasinerne under sortereværket og køre produktet hen til den rigtige dynge og tippe det af.
Som 15-årig kom jeg i lære på et lastvognsværksted, hvor man så lærte den tekniske side af bilerne at kende, foruden at man jo selv kunne/skulle køre bilerne ind på og ud af værkstedet.
18 år gammel fik man så kørekort; det var en del af lærekontrakten, at lærlingen skulle have erhvervet mindst personbilkørekort, inden læreforholdet kunne afsluttes. Der var angivet et max-beløb, mester skulle betale; men min mester gav det dobbelte, så mit første kørekort kostede mig kr. 125,- til lægeattesten.
Lastbilkørekort fik jeg ved militæret; men kørekort til påhængsvogn over 750 kg totalvægt måtte vi ikke få, på trods af, at vi ofte trak rundt med store 155 mm haubitz, der vejede noget mere; så dét tog jeg så efterfølgende, da jeg kom hjem fra militærtjenesten.
To år senere stod der en eksportbil med anhænger parkeret udenfor min hoveddør, og jeg spurgte chaufføren, om de ikke manglede en chauffør. Det gjorde de faktisk, så jeg kom med på en demo-tur uden løn. Ugen efter skulle jeg selv køre bilen og chaufføren skulle sidde ved siden af og vurdere, om jeg kunne håndtere bilen og om jeg kunne finde rundt efter kort på de små steder i Frankrig, hvor firmaet hentede vin ved de både små og store vinproducenter i hele Frankrig. Så var chaufførkarrieren igang.
Sådan går det jo desværre ikke for sig i dag. Der skal megen teoretisk uddannelse til, før man overhovedet får lov til at sætte sig ind i førerhuset på en bette lastbil på 50 - 60 tons totalvægt.
Mange bliver afskrækket af skolegangen, for vi véd jo alle, at mange chauffører ikke altid er helt skrappe til det boglige; men håndtere lastbilen og begå sig ved kunderne, dét kan de.
Tilmed er køre-/hviletidslovgivningen kommet, og dén skal overholdes; for det er mere vigtigt, at man overholder en teoretisk bestemmelse, end det er at bruge sin sunde fornuft. Det er sådan, og at lovgivningen så er lidt langhåret og teoretisk gør, at mange forsøger at omgå den.
Men ... har du mod på at gå i krig, kan det altså stadig lade sig gøre at komme til at køre lastbil, selvom ingen vognmænd vil have nybegyndere.
Spring ud i det, min ven.
Steen A Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup