23948sdkhjf

Mere suveræne end nogensinde

Den russiske lastbilfabrik Kamaz har domineret Dakar-rallyet siden årtusindskiftet, og hvis man havde sat næsen op for nye tider i 2022, så tog man fejl. Grundigt fejl.

For da kørerne passerede det ternede flag fredag 14. januar, var den russiske dominans i verdens hårdeste lastbilrally mere massiv end nogensinde. Kamaz stillede til start med fire rally-lastbiler – og de tog sig såmænd af de fire øverste pladser i løbet.

For tredje gang var løbet henlagt til Saudi-Arabien, hvor kørerne kom igennem et blandet terræn med golde og øde passager, lange strabadser i tungt ørkensand og meget andet. Intet kunne dog stoppe den forsvarende Dakar-mester, russeren Dmitry Sotnikov, der for andet år i træk blev den samlede vinder.

Sotnikov deltog første gang i Dakar-rallyet i 2014 og har tidligere været tæt på sejren med andenpladser i 2017 og 2019, inden han tog sejren i 2021 – og altså gentog triumfen i 2022.

Kunne aldrig slappe af

- Løbet var udfordrende. Det var meget forskelligt fra de to foregående løb i Saudi-Arabien. Dakar 2022 begyndte uden opvarmning med de hårdeste etaper i sandet. Hele holdet dominerede, men der var hård kamp om sejren hver dag, og man kunne aldrig slappe af. Selv 500 meter før målstregen var vi bekymrede, fordi det var vigtigt at nå hele vejen frem. Vi har en ny lastbil, og hele holdet har arbejdet hårdt på at opbygge bilen igennem et seneste år. Vi er taknemmelige over for alle, der har støttet os, og sejren er vores fælles resultat. Rusland er mesteren, lød det fra Dmitry Sotnikov kort efter løbets afslutning.

I det seneste årti har Kamaz’ hårdeste rival været det hollandske De Rooy-team, som samarbejder med Iveco. Efter corona-pandemien har Team De Rooy dog måttet neddrosle ambitionerne en smule, men sluttede alligevel med sine fire biler i Top-10.

Dakar 2022 bugtede sig over mere end 4200 km i det arabiske landskab og havde desuden deltagelse af hold med lastbilmærker som Praga, Tatra, Hino, MAN, International, Renault m.fl.

Slutstillingen i Dakar 2022:

  1. Sotnikov, Kamaz 41,37 timer
  2. Nikolaev, Kamaz +0,09 timer
  3. Shibalov, Kamaz +1,11 timer
  4. Karginov, Kamaz +1,49 timer
  5. Van Kasteren, Iveco +3,08 timer
  6. Van Den Brink, Iveco +3,41 timer
  7. Macik, Iveco +4,44 timer
  8. Versteijnen, Iveco +4,44 timer
  9. De Groot, Iveco +6,29 timer
  10. Van Den Brink, Iveco +8,10 timer
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078