Vognmænd: 40 km/t ok – men med flere forbehold
DTL kan godt acceptere, at man som et forsøg af hensyn til trafiksikkerheden nedsætter hastigheden til 40 km i timen - også på strækninger, som har væsentlig betydning for trafikafviklingen. Med det forudsætter, at man i de pågældende kommuner til gengæld udpeger prioriterede trafikgader med grønne bølger, som giver mulighed for kørsel i et mere frit flow af netop af hensyn til trafikafviklingen i området.
Sådan lyder det blandt andet i det høringssvar, som vognmandsorganisationen DTL har afgivet til bekendtgørelsen om lokale hastighedsgrænser.
Med en forsøgsordning, der løber over tre år, vil man fra myndighedernes side gøre det lettere for 15 kommuner at få sænket de lokale hastighedsgrænser fra 50 til 40 km/t. De 15 forsøgskommuner vil primært være koncentreret omkring København, Aarhus, Odense og Aalborg.
Med bekendtgørelsen foreslås det også, at hastighedsgrænsen kan nedsættes til 40 km/t af hensyn til at nedbringe støjniveauet i et tættere bebygget område – også på strækninger, der har væsentlig betydning for trafikafviklingen. Men det denne del møder kritik fra de danske vognmænd.
- På strækninger, som har væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling, finder DTL ikke, at støj, som overskrider den vejledende støjgrænse på 58 dB, bør kunne begrunde en hastighedsgrænse på 40 m/t, idet det vil være tilfældet på rigtigt mange også overordnede vejstrækninger, som er af væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling, skriver vognmandsorganisationen.