23948sdkhjf

Op til 10% brændstof-besparelser med ny generation af Renault-motorer

Renault Trucks har i 2021 foretaget store opgraderinger i T -, T High, C- og K-serierne, hvad angår design, kørekomfort og førerhuskomforten. Producenten fortsætter denne udvikling med nye 11 og 13 liters Euro VI Step E-, DE11- og DE13-motorer, som kombineret med integrationen af nye teknologier og nye serviceydelser giver brændstofbesparelser på op til 10 % sammenlignet med den forrige generation af Renault Trucks -motorer, lyder det fra producenten i en pressemeddelelse.

Den nye generation af Renault Trucks Euro VI Step E-motorer, DE11 og DE13, inkorporerer nye teknologier, der reducerer brændstofforbruget og CO2-emissionerne markant.

For forbedret forbrænding har DE11- og DE13-motorerne patenteret Wavepiston-teknologi. Ved at omdirigere flammerne inde i forbrændingskammeret giver denne løsning bedre udnyttelse af tilgængelig ilt og dermed bedre forbrænding. Motorerne er desuden udstyret med nye injektorer med forbedret præcision, som er tilpasset den nye forbrænding.

For at forbedre effektiviteten har Renault Trucks også fokuseret på at reducere friktionstab: plejlstænger, stempler og krumtapakslen er blevet redesignet, og krumtaphusets gaskontrol er blevet optimeret. En ny turbolader med kuglelejer med forbedret responstid og en oliepumpe med variabelt flow kombineret med olie med lav viskositet er også blevet udviklet.

Desuden har Renault Trucks valgt et optimeret efterbehandlingssystem og en ny motorstyringsenhed.

For at opnå optimal ydeevne kan Renault Trucks T, T High og C, som ekstraudstyr, udstyres med DE13 TC-motoren, der har Turbo Compound-teknologi, som giver betydelige brændstofbesparelser uden at gå på kompromis med manøvredygtighed eller kommerciel hastighed.

En ekstra turbine, placeret lige efter turboladeren, omdanner restenergien i udstødningsgasserne til mekanisk energi og overfører den til krumtapakslen i form af yderligere motormoment.

Turbo Compound gør det derfor muligt at opnå højere niveauer af drejningsmoment ved lavere motorhastigheder. På motorvejen, med fartpilot, og ved kørsel op ad bakke, kan en konstant hastighed holdes uden behov for nedgearing.

En ny gearkasse for hurtigere skift

Køretøjerne er udstyret med den nye generation Optidriver-gearkasse, som inkorporerer en ny styreenhed, ny software og en ny koblingscylinder for smidigere og hurtigere gearskift.

For at opnå større brændstofbesparelser har Renault Trucks også valgt Smart Torque Control-løsningen, som maksimerer tiden brugt i zonen med optimal motoreffektivitet uden at belaste manøvredygtigheden.

Renault Trucks fortsætter også med at forbedre Optivisions forudsigende fartpilot, som benytter vejens topografi til at optimere gearskift og øge brændstofbesparelser

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188