23948sdkhjf

Vognmand byggede unik tank-camper

Der er bare nogle specialopbygninger, der lever mere op til udtrykket end andre. Kim Anckers seneste værk er en af disse.

Da Transport 2021 i Herning løb af stablen, var det ikke ved en gejlet Volvo, en plysset Mercedes eller en restaureret Scania Vabis, der var mest kø for at komme til at se nærmere på vidunderet. Nej, det var en 37 år gammel belgisk tanktrailer, som udfordrede den danske køkultur, da messegæster i stride strømme flokkedes om at få lov at gå de få trin op ad den lille stige og få et kig indenfor – pænt holdt tilbage af en lille afspærringssnor.

Showhallens – og hele Herning-messens – største tilløbsstykke var Kim Anckers 3-akslede LAG-tanktrailer, som han erhvervede sig for to år siden. Godt brugt, købt og hentet hjem fra den norske by Bergen, hvor den midssjællandske vognmand altså havde set muligheder i den, som ingen andre kunne få øje på.

Unik tank-camper

Hjemme i garagen i Ortved lidt uden for Ringsted har Kim Ancker gået og nusset om den gamle trailer for at få bragt sin vision til virkelighed. Eller rettere – hamret og banket, for der er virkelig sket meget med den slidte tankvogn, som er stort set ukendelig fra for to år siden.

Og resultatet? En flot og skinnende tanktrailer udenpå – og en helt unik en af slagsen indvendigt. Her har Kim Ancker indrettet traileren til beboelse – som en meget aflang campingvogn med køjesenge, køkken, siddeområde, opbevaring, fluorescerende grønt lys i loftet og fint bemalede vægge med Route 66-motiver mm.

Fordi man kan

Men hvordan får man helt præcis den ide at forvandle en slidt tanktrailer til et velrestaureret mobilhome-køretøj?

- Jaeh… det er jo bare noget, man gør, fordi man kan.

Sådan lyder Kim Anckers egen forklaring på spørgsmålet. Og en væsentlig del af forklaringen er også, at vognmanden netop selv kan meget af arbejdet – og ikke er nybegynder i restaurering af ældre køretøjer, hverken lastbiler eller trailere.

- Jeg har fået den sandblæst og malet eksternt. Ellers har jeg gået og lavet det hele selv, fortæller Kim Ancker, der er udlært maskinarbejder.

De seneste 35 år har han dog været selvstændig vognmand, og i dag kører han selv fræs med sin egen kranbil. Ved særlige lejligheder ruller han ud i sin Peterbilt 379, årgang 1988, som nu altså kan trække afsted med den unikke tank-campingvogn.

- Vi kan tage den med til udstillinger og hvad vi nu ellers finder på at køre ud til. Man kan sådan set godt bo i den, for der er loftvindue og det, der skal være i forhold til sikkerhed, siger Kim Ancker.

LAG Trailers

LAG Trailers er en belgisk producent af tanktrailere. Fabrikkens historie går tilbage til 1930’erne, da brødrene Geusens åbnede et alsidigt værksted, hvor de bl.a. reparerede skibe og skoede heste.

Under anden verdenskrig blev den Arnold Geusens taget som krigsfange, men i mellemtiden drejede hans bror, Lambert Geusens, firmaet i retning af at arbejde med køretøjer. De begyndte at ombygge efterladt transportmateriel fra de britiske og amerikanske tropper til brugbare lastbiltrailere.

Siden begyndte Geusens-brødrene også at bygge tanktrailere – og var de første til at introducere en aluminiumstankvogn i Europa. I de følgende årtier etablerede LAG sig som en af de førende producenter af tankvogne.

Bonusinfo: Navnet LAG er en forkortelse for fabrikkens grundlæggere – brødreparret Lambert og Arnold Geusens.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109