Afgået formand: Ingen dør af en blokade
- I lastbilbranchen kan vi afgiftsmæssigt blive presset så hårdt, at vi tvinges til at tage de mere barske metoder i brug. Vi vil ikke afvise, at vognmændene indfører såkaldte ”franske tilstande” med blokering af vigtige indfaldsveje til de store byer og andre mærkbare trafikgener. Under corona-krisen var vi med til at holde samfundet i gang. Nu kan vi lukke samfundet, hvis det bliver nødvendigt.
Sådan lød det fra Jørgen Kjeld Jensen, da han torsdag i sidste uge trådte af som oldermand ved generalforsamlingen i Vognmandslauget.
Jørgen Kjeld Jensen har været formand den københavnske vognmandsforening siden 2005, og som nu afgået formand var der gjort plads til ekstra slag i bolledejen, da han talte om muligheden for blokader.
Jørgen Kjeld Jensen påpeger over for Lastbil Magasinet, at med de afgifter, vognmændene fx bliver stillet i udsigt for at kunne tage del i den grønne omstilling og for at kunne håndtere de miljøkrav, der bliver stillet til branchen, da skal de gang på gang "opfinde den dybe tallerken"– og det koster penge.
Men det her med at stille bilerne bliver jo aldrig rigtig til noget. Er vognmændene ikke i sidste ende bange for, hvad kunderne vil sige?
- Jo. Det er vi, fordi ”man skal jo også betale vægtafgift i næste måned”. Så det er klart, at det er også rebelske tanker, jeg har. Men vi må sgu gøre noget. Vi skal manifestere os meget, meget bedre, siger Jørgen Kjeld Jensen.
Denne sommer strejkede sygeplejerskerne i mere end to måneder og vandt reelt ikke noget ved det, så spørgsmålet er, om det overhovedet vil gavne chaufførernes og vognmændenes vilkår på længere sigt, hvis det rent faktisk blev til noget med blokader?
- Sygeplejerskerne lukkede jo ikke hele butikken, for så ville det gå helt galt. Det er et helt andet erhverv. Det tager jo ikke livet af folk, at vognmænd ikke kører rundt med nogen varer til butikkerne. Det vil folk jo ikke ligefrem dø af. Bedemændene vil ikke få mere travlt. Jeg synes bare, vi skal manifestere os bedre, stå lidt bedre fast og sige, at ”nu går den sgu ikke længere”.
Du kan høre meget mere til Jørgen Kjeld Jensen i Lastbil Magasinets podcast, når en ny episode udkommer torsdag.