23948sdkhjf

Opråb fra vognmand: Kaos, hvis 11-kilos-reglen ikke forsvinder

Redaktionen har modtaget dette debatindlæg:

Seks transportordførere fra blå blok skriver i et indlæg i Børsen tirsdag, at 11-kilos-reglen har været et værn mod, at ondt skulle blive værre, og derfor vil de ikke have, at reglen afskaffes, som ellers foreslået af regeringen.

Argumentationen lyder, at reglen giver varebiler mellem 2000 kg og 3500 kg, der leverer mindre pakker eller gods på maksimalt 11 kg pr. stykgods, mulighed for at være undtaget af tilladelseskravet.

Men som varebilsvognmand må jeg bare sige, at 11-kilos-reglen faktisk ikke har været et værn for useriøse varebilsvognmænd og unfair konkurrence i branchen, tværtimod.

Jeg er ikke alene om den holdning. Også de myndigheder, som skal se til at reglerne overholdes, politiet og Færdselsstyrelsen, anbefaler, at reglen afskaffes. Fordi den er tæt på umulig at kontrollere i praksis.

Myndighederne har påpeget, at chauffører deler varerne op i kolli under 11 kilo, mens de transporterer dem. Fremme ved kunden, bæres de så samlet ind.

På den måde behøver vognmænd ikke uddannelse og vognmandstilladelse og deres chauffører ikke at få uddannelse. Reglen har dermed betydet, at såkaldte varebilsvognmænd har kunnet underbyde den seriøse del af branchen.

Med deres holdning beskytter ordførerne desværre branchens pjalteproletariat og lykkeriddere, som kan gå ud og købe et brugt vrag af en varebil og med det samme byde sig til i markedet – uden kvalifikationer eller uddannelse og til priser, ingen seriøse kan hamle op med. Resultatet er, at den seriøse del af branchen, som jeg repræsenterer, udsættes for unfair konkurrence.

Kære transportordførere, det kan I ikke mene.

I skriver, at reglen går ud over pizzabude, avisbude, reklamekørsel osv. For min skyld kan man fint undtage specifikke transportopgaver fra kravene og skrive sig ud af de problemer, når loven skrives. Men at lade en hel branche lide, fordi nogle pizzabude og nogle avisbude vil blive ramt, det er bare ikke seriøst.

Thomas Jensen, direktør i Rødekro Kurer A/S og formand for Specialforeningen for Kurér- og Varebilstransportører og medlem af DTL-Danske Vognmænd

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105