23948sdkhjf

Fremtidig CO2 -certificering af trailere og opbygninger bliver EU-krav

Redaktionen har modtaget nedenstående indlæg fra opbyggerforeningen SKAD:

Klimamålene kommer til at medføre en del ændring af drivkoncepter de kommende år, også inden for erhvervskøretøjer. Det medfører, at trailere og opbygninger skal optimeres, for at leve op til de fremtidige CO2-krav og emission af drivhusgasser.

Vi kender det allerede fra person- og varebiler, at CO2 spiller en stor rolle. Udvikling af el- og hybridbiler optager hele branchen. EU-kommissionen har fremadrettet også fokus på trailere og opbyggede erhvervskøretøjer, som skal gennemgå en speciel CO2-certificeringsproces.

I det første omgang vil det hovedsageligt dreje sig om køretøjer med lukkede kasseformede opbygninger. En arbejdsgruppe under den Technische Univeristät Graz, Østrig, er i gang med at udvikle et dertil beregnet program, der kan beregne CO2-værdierne for trailere, på samme måde som vi kender det fra motorkøretøjer. Programmet hedder VECTOTrailer.

Mange fagfolk fra flere EU-lande er involveret i arbejdsgruppen, siden VECTOTrailer blev gjort tilgængeligt midt maj 2021 for test. Trailerproducenternes teknikere bidrager nu med input for at sikre funktionen af programmet. Med programmet er det muligt, med baggrund i specifikke trailerværdier, at registrere i VECTOTrailer og beregne de relevante CO2-værdier for det specifikke køretøj. I programmet simuleres de forskellige kørecykler, der i sidste ende fører til certificeringsresultaterne.

SKAD blev del af arbejdsgruppen før sommerferien via samarbejdet med SKADs tyske søsterorganisation ZKF. Opbyggerforeningen har herefter taget kontakt til Færdselsstyrelsen for at sikre, at Danmark ikke igen kommer bagud, da mangel på korrekt implementering kan føre til at danske opbyggere mister konkurrenceevne.

Thomas Krebs

Direktør

SKAD – Køretøjsopbygger- og Autoskadebranchen i Danmark

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.66