DI: Nulemissioner kræver meget lang indfasning
DI støtter den grønne omstilling af transportsektoren og kan ud fra et sundhedsmæssigt hensyn støtte, at dieselpersonbiler bliver omfattet af de nuværende miljøzoner i de fem største byer- på samme måde som dieselvarebiler. Men det skaber en lang række udfordringer, hvis man indfører nulemissionszoner i byerne.
- Nulemissionszoner vil skabe store udfordringer for den nødvendige erhvervstransport af for eksempel varer og byggematerialer. Lige nu er der under 50 nul-emissionslastbiler i Danmark, så vi er meget langt fra at kunne dække transportbehovet i byerne, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport
- Nulemissionszoner vil skabe udfordringer for håndværkere og transportører af pakker, der skal med varebiler ind i zonen. Derfor bliver der brug for en meget lang indfasningsperiode og dispensationer, hvis beboere og forretninger i byerne stadig skal kunne få dækket behovet for transport og service, siger Michael Svane
Det er helt afgørende, at nulemissionszoner ikke bliver indført omkring erhvervshavne og erhvervsområder, hvor der i sagens natur er et særligt behov for lastbilskørsel, mener Michael Svane.
- El-lastbiler er cirka tre gange så dyre som almindelige lastbiler, og nulemissionszoner kan derfor blive meget dyrt for virksomheder. Derfor bør der være en tilskudsordning til køb af lastbiler og opsætning af ladestandere. Det bør som minimum være sådan, at køretøjer, der kører med biogas og biobrændstoffer, også kan køre ind i zonerne, siger Michael Svane.