23948sdkhjf

Kontrol af chaufførers arbejdstid gør branchen bekymret

Kontrol af chaufførers arbejdstid. Et område der hidtil ikke er blevet kontrolleret af de relevante myndigheder, men det ændrer sig fra februar 2022.

Som en udspringer af vejpakken, skal det nu kontrolleres, om chauffører overholder arbejdstidsdirektivet, hvor der for lastbilchauffører gælder et særligt direktiv inden for området, nemlig det såkaldte gummihjulsdirektiv.

Det har hidtil ikke været kontrolleret af politi eller Færdselsstyrelsen, da det har været en ”sag” mellem arbejdsmarkedets parter at overholde reglerne om arbejdstid.

Men med vejpakken er chaufførers arbejdsvilkår som bekendt kommet under lup, og det er blevet pålagt EU’s medlemslande at udføre den nationale kontrol af chaufførernes arbejdstid. I Danmark vil det være politiet og Færdselsstyrelsen, der skal udføre kontrollen.

Det forventes, at politiet i vejsidekontrollen skal kontrollere, at den ugentlige arbejdstid på 60 timer overholdes, mens Færdselsstyrelsen, i forbindelse med virksomhedskontrollerne kommer til at kontrollere, at reglerne om ugentlig og gennemsnitlig ugentlig arbejdstid, pauser og natarbejde overholdes.

- Det er ingen hemmelighed, at vi som branche er skeptiske. I Danmark har vi et stærkt arbejdsmarked, hvor arbejdsmarkedets parter holder alt omkring arbejdsvilkår og arbejdstid i hævd. Der er rigeligt med kontrol, og en chauffør der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, er reguleret allerede.

Grundlæggende har DTL ikke noget mod kontrol, men et kontrol-regime er vi ikke glade for, siger Frank Davidsen, underdirektør i DTL.

Alle chauffører er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, dog undtaget dem, der kører OUT-kørsel.

Flere vognmænd har henvendt sig til Lastbil Magasinet med spørgsmål omkring den kontrol af arbejdstidsreglerne, der står lige for døren. Flere har været i tvivl, om det er nye regler, der træder i kraft.

- Det er ikke nye regler. Reglerne om arbejdstid har været der siden 2005, så vognmændene har haft to regelsæt siden dengang at holde styr på. Det er bare aldrig blevet kontrolleret, så ingen har kigget på det. Det, der bliver særligt vigtigt for vognmændene, når kontrollen går i gang er, at de informerer chaufførerne om vigtigheden af, at ”andet arbejde” og ”rådighedstid” bliver registreret i tachografen, siger Frank Davidsen. Rådighedstid er nemlig ikke arbejdstid.

Minimumskontrol

Hvor sanktionsniveauet kommer til at ligge for overtrædelse af arbejdstidsreglerne, vides ikke endnu.

For Frank Davidsen er det ikke utænkeligt, at mange vognmænd vil få sanktionerne at føle.

- Tachografen fortæller, hvad chaufførerne skal i forhold til køre- og hviletidsreglerne, men ikke efter arbejdstidsreglerne. Derfor kan man nemt komme til at overtræde pausereglerne i arbejdstidsdirektivet, lyder det fra Frank Davidsen.

Også de selvkørende vognmænds arbejdstid vil blive kontrolleret fra februar 2022. På nøjagtigt samme måde som chaufførers arbejdstid. Selvkørende vognmænd blev i 2013 omfattet af arbejdstidsreglerne.

- Transportbranchen er den eneste branche, hvor selvstændige på den måde skal kontrolleres på deres arbejdstid. Det hører ingen steder hjemme, siger Frank Davidsen. For DTL er det særlig vigtigt, at slå et slag for, at kontrollen af de selvkørende vognmænd ikke bliver for rigid, da det kan gå hårdt ud over deres en-mands-forretning.

Frank Davidsens håb er, at politi og Færdselsstyrelsen vil lægge ud med en minimumskontrol.

- Og så håber jeg ikke, at der vil blive tale om en fuldstændig kontrol af arbejdstid ved vejsidekontrol. Kontrollen kan vi ikke fravige, det vil blive kontrolleret fra februar næste år, men vi har lov at håbe, at det bliver på en måde, så chauffører og vognmænd ikke kommer for meget i klemme, slutter Frank Davidsen.

Arbejdstidsregler:

Pause: efter højst 6/9 timers arbejde (kørsel og andet arbejde) skal der afholdes en pause på mindst 30/45 minutter. Pause kan under arbejdstidsreglerne deles op i tre – 3x15 minutter. I køre- og hviletidsreglerne må pausen deles i to – 15 minutter og 30 minutter.

Natarbejde: såfremt en chauffør arbejder i natperioden – som for godschauffører er mellem midnat og kl. 04:00 – må chaufførens samlede arbejdstid (kørsel og andet arbejde) ikke overstige 10 timer.

Ugentlig arbejdstid: arbejdstiden (kørsel og andet arbejde) i en uge må ikke overstige 60 timer.

Gennemsnitlig ugentlig arbejdstid: den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid (kørsel og andet arbejde) over de seneste 6 måneder må ikke overstige 48 timer. Afholdelse af ferie indgår ikke i beregningen af gennemsnitlig ugentlig arbejdstid.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058