23948sdkhjf

Fire nye gastanke på vej

Til sommer kan gasdrevne lastbiler tanke biogas på fire nye gastankstationer ved motorvejsnettet mellem København og Aarhus. Projektet gennemføres med støtte fra Vejdirektoratets pulje til omstilling af erhvervstransport til både etablering af tankstationer i Ishøj, Køge, Odense og Horsens samt indkøb af lastbiler med gasmotor og CNG-tanke til komprimeret gas.

– Der skal ikke herske tvivl om, at projektet har en presset økonomi. Det er kun kommet op at stå, fordi vi har kunnet opnå støtte, og fordi en række transportvirksomheder har vist en stærk vilje til at skubbe udviklingen i den tunge transport i gang, siger Henrik Laursen, adm. direktør i selskabet Bigadan, hvis datterselskab Bioman er i gang med at bygge tankstationerne.

Han forklarer, at forventningerne så noget anderledes ud, da projektet blev besluttet i 2020. På det tidspunkt havde regeringens klimapartnerskab for landtransport anbefalet et CO2-fortrængningskrav på 30 procent med skrappe bæredygtighedskrav til de brændstoffer, der skulle levere CO2-reduktionerne.

– Sammen med EU’s VE-direktiv, der anerkender markante klimagevinster ved biogas til transport, gav klimapartnerskabet os en god businesscase. Desværre blev forventningerne ikke indfriet, da den grønne transportaftale landede i december med en lav CO2-fortrængning på kun 3,4 procent i 2022 uden særlige krav til brændstoffernes bæredygtighed, da det tidligere krav til avancerede biobrændstoffer også bliver fjernet. Det giver fødevarebaserede biobrændstoffer en konkurrencefordel, og derfor levner markedsbetingelserne os ikke mulighed for at bygge videre på projektet med flere grønne lastbiler, tankstationer og CO2-reduktioner, forklarer Henrik Laursen.

Også hos transportvirksomhederne efterlyses der en stærkere politisk opbakning til grøn omstilling af den tunge transport.

– Vores kunder efterspørger i stigende grad grønne transportløsninger, men det er vanskeligt med de nuværende rammer for markedet. Gasdrevne lastbiler i 40-tonsklassen er en hyldevare på det europæiske marked, og samtidig giver biogas markante klimagevinster. Derfor er vi overbevist om, at vi kan komme langt i den grønne omstilling med biogas, hvis vi får de rigtige rammer, siger direktør Michael Gregersen fra en landets førende transportvirksomheder Alex Andersen Ølund A/S i Odense.

Transportfirmaet investerer i otte nye gaslastbiler, som skal køre med bl.a. blomster og grønt fra landets gartnerier og ud til detailhandelen med udgangspunkt i virksomhedens centrale distributionscenter i Odense.

- Gasmotoren er meget udbredt i lande som Tyskland, Holland, Sverige og Norge, hvor man ser mange gas- og biogaslastbiler på vejene. I Danmark er udfordringen både prisen på biogas, lastbilerne koster mere og at der er for få tankstationer. Den type biogaslastbil, vi kører med, kræver, at vi tanker oftere end vi gør med diesellastbilerne. Så vi er nødt til at have en tankstation i nærheden af vores ruter for at undgå at bruge for lang tid på at tanke, forklarer Michael Gregersen.

En af de fire nye gastankstationer vil ligge på Logistikvej hos Alex Andersen Ølund, hvilket gør det praktisk langt nemmere at køre på gas – eller rettere biogas, som gassen på tankstationerne er certificeret som.

- Vi har sammen med vores leverandør af biogas fået tilskud fra Vejdirektoratets pulje til omstilling af erhvervstransport til køb af lastbilerne og kan fremover påfylde biogas på en tankstation beliggende på vores grund, hvilket gør det effektivt og nemt for os i en travl hverdag. Men samlet set så er det dyrere at køre på biogas, og der skal ske noget fra politisk side for at sikre, at endnu flere biogaslastbiler kommer på de danske veje. Vi er i et konkurrencepræget marked og der er behov for tiltag, der gør klimavenlig lastbiltransport billigere. Biogassen er en løsning, der fungerer, og den mulighed bør vi udnytte, siger Michael Gregersen.

De etablerede gas-tankstationer rundt om i Danmark indeholder – ligesom de fire nye stationer – CNG, altså komprimeret gas. Dermed kan man koble tankstationen på det allerede eksisterende net af gasrør i landet – men eftersom komprimeret gas fylder mere end flydende gas, er rækkevidden væsentligt kortere.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109