- Speditørerne hælder vand ud af ørerne - igen, igen
Debatindlæg:
I en artikel i Altinget er Martin Aabak (adm. direktør, Danske Speditører) igen, igen i gang med at hælde vand ud af ørene. Vejpakken falder ikke i god jord i speditørernes verden.
Martin Aabak skriver godt nok om miljø, men det springer jeg let og elegant over, da det nok ikke er Martin Aabaks største problem.
Vi skal ikke se os sneblinde på nationale særhensyn, skriver Martin Aabak. Nej, det må man jo give manden ret i, og der skal naturligvis være et internationalt sammenarbejde om transport- Men det er vel også muligt, selv om der er vestlige plader på bilerne og et vestligt lønniveau.
Men spørgsmål er så, hvis særhensyn Martin Aabak taler om? Er det de nationale chauffører eller vognmanden? Nej, helt sikkert ikke.
Som jeg ser det, taler Martin Aabak om hensynet til speditørerne, således at man forsat skal have mulighed for hente/bruge billige chauffører fra østlande - eller nu, da de åbenbart ikke er billige nok mere, bliver de hentet fra ikke-EU-lande.
Martin Aabak skriver: At man uden dokumentation mener, at de østeuropæiske chauffører kører nomadekørsel efter chancekørsel i Vesteuropa. Den forretningsmodel kalder man unfair konkurrence. Den model kalder vi ikke eksisterende.
Martin Aabak har faktisk helt ret i sin konklusion, fordi østbilernes kørsel er netop ikke chance-kørsel, det er helt planlagt kørsel i sammenarbejde med de speditører, de kører for.
Argumenter om chaufførerne har været varm luft. Det handler ikke om chaufførernes ve og vel, mener Martin Aabak?
Nej, måske ikke fra Martin Aabaks kontorstol. Men jo, det handler naturligvis om hele paletten. Presset fra organisationer og fagforeninger har været stort - ja, selvfølgelig. Vestlige chauffører skal da ikke acceptere, at der kører chauffører i Vesteuropa, som får en løn, der er meget langt fra et vestligt lønniveau, især ikke når de kører permanent i Vesteuropa.
De fattige chauffører lever et nomadeliv i en lastbil op til et helt år, inden man kommer hjem til familien. Og vestlige vognmænd skal da heller ikke acceptere, at østbiler er udstationeret på ubestemt tid til Vesteuropa, og som fuldstændig smadrer transportpriserne.
Det er ikke muligt at konkurrere med firmaer, der har deres biler registreret i et østland (hvor bilerne aldrig befinder sig), og som har ansatte chauffører, dels fra øst og fra ikke EU-lande, til lønninger langt under vestligt niveau, således at chaufførerne ikke har råd til leve i de lande, de kører i.
Og østvognmændene? Ja, de har ingen udgifter til bilernes ophold, når de ikke kører. Langtidsparkering foregår på offentlige p-pladser, og chaufførerne “bor” i bilerne ulovligt. Vestlige firmaer har omkostninger på firmaadresser- helt urimelige konkurrencevilkår.
Det eneste rigtige er, at biler og chauffører er hjemmehørende der, hvor godset skal køres. Sådan har det altid været (før øst-udvidelsen), og sådan skal det være igen. At der muligvis kan komme til at mangle chauffører i de vestlige lande, er muligt, men det er meget nemt at løse, ved at man betaler den løn, der er gældende i det pågældende land, man driver virksomhed i, og så må chaufføren jo gerne være polsk, rumænsk eller fra et andet land.
Dertil kommer det uforståelige, at EU accepterer dette grå østlige transportmarked, hvor hverken chauffører eller firmaer betaler nævneværdig skat.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække