23948sdkhjf

Nye tal: Diesel sidder stadig tungt på lastbilmarkedet

Diesel dominerede stadig salget af nye lastbiler i EU i 2020. Det viser nye tal fra de europæiske bilproducenters organisation, ACEA.

Tallene baserer sig på 226.150 nyregistrerede lastbiler over 3,5 ton i 2020. Af disse var 96,4% drevet frem af en dieselmotor. Selvom diesel altså stadig er det klart foretrukne drivmiddel for erhvervskøretøjer i Europa, så kan der dog spores en vigende tendens. I 2019 var dieselmotorernes andel således helt oppe på 97,9% af lastbilmarkedet.

0,5% af de nye lastbiler var elektrisk drevne i 2020. Det lyder ikke af meget, men det er en fremgang i antal fra 745 stk. i 2019 til 1.059 stk i 2020 – hvilket er en større fremgang, end det lyder, fordi det samlede lastbilmarked faldt med en fjerdedel i 2020 pga. corona-pandemien.

Tallene dækker over store forskelle fra land til land, og Tyskland er stadig det klart største marked for elektriske lastbiler (852 stk. i 2020). Til gengæld er der hele 12 EU-lande, som ikke registrerede en eneste solgt el-lastbil sidste år.

Segmentet ”elektriske lastbiler” omfatter 100% el-drevne lastbiler med batterier eller brændselsceller, samt hybrid-lastbiler med el-motor.

Lastbiler med øvrige alternative drivliner udgjorde 2,9% af det nye lastbilsalg i EU i 2020 – en pæn fremgang fra 2,1% året før. Dette segment dækker primært over lastbiler med gasmotor (CNG/LNG), samt enkelte køretøjer med LPG, biobrændstoffer eller ethanol som drivmiddel. Væksten i denne kategori skyldes primært en stor øgning i salget af gas-lastbiler i Tyskland.

De sidste 0,1% af nyregistreringerne i 2020 udgøres af benzindrevne køretøjer over 3,5 ton, som i antal bestod af beskedne 210 eksemplarer – primært solgt i Tyskland, Finland og Belgien.

Statistikken for EU-zonen omfatter ikke tal fra Bulgarien, Malta og Litauen.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.132