23948sdkhjf

Gert Poulsen ruller ud med avanceret Pacton-trailer

For et par år siden fik GP Transport i Rødkærsbro leveret Danmarks første 4-akslede gardintrailer med 32 tons XL-godkendelse, som gør det muligt at køre med bigbags, paller mm uden ekstra surring. Det var en avanceret Pacton TBD 454, og den har kørt så godt siden leveringen, at manden bag GP Transport, Gert Poulsen, nu har fået leveret en endnu mere avanceret Pacton-gardinsættevogn

- Vi læsser kun ind og ud af venstre side, og med det smarte hurtig-opluk på gardinet sparer vi meget tid i forhold til traditionelle lukkebeslag. Samtidig gør det hydrauliske hævetag i venstre side det også nemmere og hurtigere at læsse og losse, forklarer Gert Poulsen.

For at optimere vægtfordelingen er akslerne på den nye trailer placeret endnu længere bagude og tættere sammen end på GP Transports første Pacton. Ved 56 tons vogntogsvægt er de ca. 33 tons nyttelast perfekt fordelt med 26 tons på trækkeren og 30 tons på traileren.

Det kunne give udfordringer med manøvreevnen, men det er løst ved, at de to bageste aksler er forsynet med hydraulisk VSE-styring. Samtidig kan de to forreste af de fire aksler løftes vha. en kontakt i førerhuset, og dermed kan Gert Poulsen komme rundt selv under snævre forhold uden at pløje kundernes gårdspladser op - og uden at slide unødigt på trailerdækkene.

For at opnå XL-godkendelse skal traileren have særlig forstærket forsmæk, gardiner og bagdøre.

- Gert Poulsens nye trailer har fire flytbare sidestolper i hver side, og det er med til at give den ekstra styrke, sammen med forstærkningen i taget. Hurtig-opluk systemet er TÜV godkendt til 36,5 ton sammen med traileren, forklarer Henrik Korsdal, der er officiel importør af de hollandske Pacton-trailere i Danmark og Norge – og også har stået for leveringen denne gang.

Ligesom på sin første Pacton har Gert Poulsen også denne gang valgt at få monteret det såkaldte Roof Safety Airbag-system, RSAB, der ved hjælp af en lang, oppustelig slange under presenningtaget holder det fri for is og sne ved parkering ved vintertide. Inden parkering pustes Roof Safety Airbag’en op med lastbilens trykluftsystem og presser taget op i en spids, så vand og sne ikke samler sig på taget. Dermed minimeres risikoen for, at der falder isklumper af traileren under kørslen til fare for andre trafikanter.

Selv om traileren er XL-godkendt, og godset derfor ikke nødvendigvis skal surres, har Gert Poulsen for en sikkerheds skyld specificeret den med masser af surringsøjer i kantskinnen i begge sider. Dermed er den altid klar til at køre andre typer gods, der kræver traditionel lastsikring med spændbånd.

Samtlige lygter er LED, der er centralsmøring af akslerne, er fælge, chassis, kofanger samt opbygning er metalliseret inden lakering samme farver som den Scania R 520, som den nye trailer skal køre efter.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113