60 tons elektrisk lastbil testes i Sverige
DHL Freight og Volvo Trucks har igangsat et projekt med elektriske lastbiler til tunge transporter over længere afstande. Samarbejdet omfatter den første test af en fuldt elektrisk Volvo FH-lastbil med en totalvægt på op til 60 ton.
Fra marts kører lastbilen mellem to DHL-logistikterminaler i Sverige med en afstand på ca. 150 km. Under forsøget vil Volvo og DHL indsamle erfaring om etablering og drift af en passende opladnings-infrastruktur.
- Vi har et solidt og langvarigt samarbejde med DHL. Deres globale og brede ekspertise inden for logistik giver os mulighed for at undersøge betingelserne for at komme videre med dette teknologiskift og tilpasse det til andre kunders behov og typer af transport, siger Roger Alm, præsident for Volvo Trucks.
Volvos to lastbiler FL Electric og FE Electric, der anvendes til by-distribution, er allerede gået i serieproduktion. DHL Supply Chain tog for nylig en ny Volvo FL Electric i drift i London, og introducerede dermed den første fuldelektriske Volvo-lastbil til by-distribution i Storbritannien.
I slutningen af sidste år begyndte Volvo Trucks i Nordamerika salget af VNR Electric, og i år vil salget af tunge elektriske lastbiler starte i Europa.
- Vores forpligtelse er, at hele vores salg af lastbiler vil være fossilfri senest i 2040, siger Roger Alm.
Om projektet:
- DHL/Volvo-projektet starter i første kvartal af 2021 og er en del af REEL, et initiativ, der drives af Sveriges statslige innovationsmyndighed Vinnova for at fremme overgangen til et elektrificeret godstransport.
- Ruten går mellem Göteborg og Jönköping i Sverige, som er en afstand på 150 km.
- Opladning sker hos DHL i Jönköping og Volvo Truck Center i Göteborg.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.